Blog Evelyn: ‘Creatieve oplossingen in de zomerdrukte’

Iedere zomer is het hard aanpoten in de wijk van Evelyn. Maar dit jaar is het personeelstekort nijpender. Dat vraagt om een positieve houding van verpleegkundigen, verzorgenden én van de cliënten.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
zomderdrukte
Ook in de zomerdrukte gaat het regelen van de zorg stug door. (Foto Arno Massee)

De zomerperiode duurt bij ons van juni tot en met september, om de druk te verdelen smeren we deze breed uit. Het is altijd weer een uitdaging om de zorg voor alle cliënten rond te krijgen. De uitdaging is extra groot wanneer er vacatures openstaan om de toestroom van cliënten op te vangen, en je die al niet krijgt opgevuld. Maar er komen wel meer zorguren bij, want je kunt niet tegen elke nieuwe cliënt zeggen wacht zes weken totdat mijn collega’s terug zijn van vakantie. Terwijl je die uren eigenlijk niet hebt. Het is continu balanceren op de rand van het haalbare.

Op den duur is de rek er uit. Veel organisaties voeren daarom een cliëntenstop in. Zij focussen op de mensen die al in zorg zijn: zij moeten de zorg krijgen die ze nodig hebben. Dus nieuwe cliënten worden niet meer in zorg genomen. Ik vraag me wel eens af wat er gebeurt als alle organisaties dat in één wijk doen.

Soms is het niet nodig om meer uren te werken, maar om nóg creatiever te zijn. Niet kijken naar wat niet kan, maar naar wat wél kan. Investeren in dingen waar winst valt te behalen. Je kunt hierover beter met cliënten in gesprek gaan, in plaats van meteen de deur dichtgooien. Door mensen te adviseren in hun zelfzorg of mogelijke hulpmiddelen, kun je toch iets voor hen betekenen. En daarmee voorkom je ook nog meer zorg.

Ontspannen na een tropisch warme werkdag? Doe thuis de gordijnen dicht, ga op de bank liggen met een koptelefoon en luister met je ogen dicht naar deze regen, dat doet echt goed!

Zo doet een meneer een beroep op ons. Het verzoek vanuit het ziekenhuis is dat we 4dd langskomen om sondevoeding aan te sluiten, medicatie toe te dienen en de sonde door te spoelen. Vier keer per dag gaat niet lukken, maar ik ga met meneer het gesprek aan. Hij heeft pas twee dagen zijn sonde, maar het lukt hem al wel om water door de sonde te spoelen. Als hij een stappenplan krijgt met daarin wat hij wanneer moet doen, dan heeft hij er vertrouwen in.
Het bijkomende voordeel is dat meneer weer grip krijgt op zijn situatie. Daar waar de grond de afgelopen dagen onder zijn voeten is weggezakt, heeft hij nu het gevoel weer wat te kunnen doen. Op zijn tempo en daar waar het lukt, zorgen we er samen voor dat hij de zorg krijgt die nodig is.

Als in diezelfde week nog een echtpaar een beroep op ons doet, gaan we weer op bezoek. Meneer is mantelzorger voor zijn vrouw en het lukt hem momenteel niet meer om voor haar te zorgen. Een operatie staat gepland maar daar moet hij nog even op wachten. Zij vragen zich af hoe het nu en straks moet. De kinderen zijn allemaal met vakantie of gaan nog met vakantie en ze willen eigenlijk ook geen beroep doen op de wijkverpleging, want die komen zo ongeregeld. Met wat oefenen die middag lukt het meneer met een hulpmiddel om toch voor zijn vrouw te blijven zorgen. Beiden zijn blij en opgelucht dat ze het zo toch kunnen redden.

Het is de kracht van de wijkverpleging om de zorg zo in te richten dat het cliëntvriendelijk is, maar ook efficiënt en doelmatig. Ik ben trots op mijn collega’s en alle cliënten: we krijgen het dan toch wéér voor elkaar om voor iedereen de benodigde zorg te bieden, ondanks alle negatieve berichten die het tegendeel beweren. Het laat zien waartoe wij, professionals en cliënten, in staat zijn!

Dit is de laatste blog van Evelyn Naalden. Al haar blogs staan hier >>>
Evelyn, bedankt!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.