Hbo’ers en mbo’ers die precies hetzelfde verpleegkundige functieprofiel hebben. Hugo is daar niet enthousiast over. Wel denkt hij mee met de werkgevers: start een scoutingsysteem, net zoals in het voetbal. Waar zit het talent van iedere verpleegkundige, en wat heeft zij nodig om dat verder te ontwikkelen?
Klassen is een prachtige documentairereeks op tv, over het onderwijs. De makers volgen een groepje jongeren uit Amsterdam-Noord die allemaal in groep 8 zitten. De Cito-toets wacht. Wat gaat het worden? Vwo? Havo? Vmbo?
Het is schrijnend om te zien hoe kinderen onder hoge druk hun toekomstig lot bepalen. Want dat is de boodschap van de docu. Het schooladvies dat je op je elfde krijgt, bepaalt grotendeels je toekomst. Zien mensen een dubbeltje in je? Dan is de kans dat je ooit nog een kwartje wordt klein.
Ik was zelf ooit een dubbeltje. Na de basisschool mocht ik naar het lager beroepsonderwijs. Een brood- en banketbakkersopleiding die ik met wisselend succes doorliep.
Met bij elkaar geschraapte certificaten begon ik op mijn achttiende, op advies van mijn ouders, aan de opleiding tot ziekenverzorgende. Vanaf dat moment kwam ik wel uit de verf. Gewoon omdat de zorg mij lag: de omgang met mensen, de ethische dilemma’s. Ik vond het boeiend en inspirerend. 14 jaar later studeerde ik als (inmiddels) ervaren verpleegkundige cum laude af in de medische sociologie.
Het zou mooi zijn als de zorg een sector blijft die kansen biedt aan laatbloeiers zoals ik. Mits zij de vroegbloeiers, de mensen die wel naar de havo mochten en meteen hbo-v deden, niet verstikken. Daar ligt de grootste uitdaging. Hoe bied je ontwikkelingskansen aan iedereen?
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account