Blog Kim: ‘Omgaan met studiestress doe je zo!’

Kim leest dat veel studenten last hebben van stress. Gelukkig kent ze zichzelf goed, en weet ze precies wat haar valkuilen zijn en wat ze eraan kan doen. Haar beste tips deelt ze met Nursing.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
verpleegkundigen of studenten kijken samen op een briefje in de gang
Foto: Arno Massee

Ik hoor klasgenoten en vriendinnen erover en ik ervaar het zelf ook: stress! In een artikel van RTL Nieuws las ik een poosje terug dat één op de zeven studenten risico loopt op een burn-out. Die aantallen vind ik erg schokkend. Het artikel geeft aan dat veel studenten te maken hebben met stress en last hebben van een te hoge werkdruk tijdens hun studie, wat psychische problemen oplevert. Een studie vraagt veel van je want je moet toetsen halen, verslagen maken, examens op je stage doen, en dan ook nog je stages voldoende afronden. Daarnaast wil je ook nog een beetje een leuk sociaal leven leiden, toch?

Ook ik heb wel eens stress. Op stage heb ik soms het gevoel dat ik het nu ‘allemaal’ moet bewijzen omdat ik vierdejaars ben. Ik voel mijzelf bijvoorbeeld wel eens dom als ik een vraag stel. Want dan denk ik: ‘Kom op Kim, dit moet je weten want je bent vierdejaars!’ Verder zijn de verwachtingen van collega’s op de werkvloer ook hoger dan wanneer je nog derdejaars bent. Dat geeft me ook wel eens een beetje stress. Terwijl ik echt wel weet dat ik het kan, maar toch. Daarbij komen nog alle opdrachten en examens die in de praktijk gedaan moeten worden.

De stress overvalt me vooral op momenten dat ik moe ben. Dan denk ik: ‘Hoe moet het toch allemaal?’ Gelukkig ken ik mezelf best goed. Mijn valkuil is bijvoorbeeld dat ik mezelf ga vergelijken met medestudenten. Als iemand bijvoorbeeld een stageopdracht op een andere manier aanpakt dan ik, dan twijfel ik of mijn aanpak wel goed was. Terwijl ik heus wel weet dat er meerdere wegen naar Rome leiden.

Inmiddels ben ik erachter wat mij helpt om te ontstressen en weer tot rust te komen. Mij helpt het om mijn negatieve gedachten te onderzoeken en mezelf af te vragen: ‘Klopt die negatieve gedachte eigenlijk wel?’ Vervolgens ga ik de gedachte omzetten in helpende en positieve gedachten. Dit klinkt heel zweverig, maar het werkt echt. Probeer het maar eens. Dus om hetzelfde voorbeeld te nemen als bij die student die een stageopdracht heel anders aanpakt dan ik doe denk ik: ‘Help, doe ik het wel goed?! Straks is mijn aanpak fout en krijg ik een onvoldoende,’ dan krijg ik daar een gestrest en onrustig gevoel van. Maar als ik daar een positieve draai aan die gedachten probeer te geven, door bijvoorbeeld te denken dat er meerdere wegen naar Rome leiden bij een opdracht, en ik met mijn aanpak ook voldoe aan de criteria, dan voel ik me al een stuk beter.

Ook helpt het om naar buiten te gaan, een wandeling of een rondje hardlopen. Na die tijd voel ik me echt altijd rustig en ontspannen. Er over praten met iemand in mijn omgeving zoals een vriendin, m’n ouders, zussen helpt ook. Even delen waar je mee zit, dat lucht echt op. Maar ook het praten met medestudenten erover. Even lekker met elkaar klagen, om vervolgens weer vol goede moed verder te gaan. En mijn tip; help elkaar in plaats van jezelf met een klasgenoot te vergelijken. Zo denk ik vaak veel te moeilijk of groots over een stageopdracht. Hoe fijn is het dat een klasgenoot dan even meedenkt om samen tot een plan te komen.

En vergeet niet een beetje te genieten van je studententijd. Want als je eenmaal aan het werk bent denk je waarschijnlijk: wat was dat toch een leuke tijd. Ik hoop dat jij ook iets hebt aan deze tips! En stiekem… ook een herinnering voor mijzelf dat stressen echt geen zin heeft. Ik ben benieuwd; wat helpt jou om te ontstressen?

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.