Drie zorgverleners van verschillende organisaties bij dezelfde cliënt; het moet niet gekker worden!
Een van mijn eerste adressen deze week na twee weken afwezigheid was in een wijk in Den Bosch. Meneer heeft een pijnpompje, en wij leveren daarvoor de zorg. Bij binnenkomst maak ik kennis en vraag hoe het gaat. ‘Niet zo best, ik ben nog steeds misselijk.’ In het pompje zit naast morfine ook Primperan. In de rapportage lees ik dat via de huisartsenpost in het weekend de dosering van de Primperan al is verhoogd.
Ik overleg met de dochter des huizes en met meneer, en we besluiten dat ik de huisarts ga bellen met de vraag wat te doen. Ik krijg die gelukkig snel te spreken, overleg en hij besluit om de orale medicatie, die kennelijk de bron van de misselijkheid is, te stoppen. ‘We kijken het een dag aan, en als het niet minder wordt dan is Haldol wellicht nog een goede optie’. Ik zal jullie niet vermoeien met de afwegingen die tot dit besluit hebben geleid.
Nadat ik de telefoon heb neergelegd, komt een verpleegkundige van de Zichtbare Schakel binnen. Zij had tot vrijdag de ADL zorg vanuit haar organisatie gegeven, tot Buurtzorg die om mij onbekende redenen had overgenomen. ‘Ik kom toch nog even kijken hoe het gaat’, zegt ze. Buurtzorg was trouwens al geweest die ochtend.
Het gesprek over het gevolgde beleid werd al snel minder duidelijk. Dan komt ook nog een ander familielid binnen, dat mij een recept voor een ander medicijn tegen de misselijkheid in handen drukt. ‘Dit heb ik zojuist bij de specialist gehaald, en moest ik van hem aan het VTT-team geven zodat die weer met de huisarts kunnen overleggen.’ En dat terwijl duidelijk is afgesproken dat de huisarts de regie heeft. En waarom overlegt die specialist dan niet rechtstreeks met de huisarts?!
Drie hulpverleners, een specialist die zich er ook nog eens mee bemoeit, familie die het niet meer begrijpt, en de cliënt (nog nooit eerder ziek geweest) die het met open mond en een verbaasde blik aanhoort. Wat kunnen we er met zijn allen toch een zooitje van maken!
En dan heb ik het nog niet over de apotheek die het bij deze cliënt presteert om blaasspoelvloeistof te leveren terwijl er om fysiologisch zout infuusvloeistof is gevraagd, en 1 ampul Primperan levert terwijl er vijf doosjes worden besteld!
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account