In het eerste jaar begonnen we er al mee. Het toepassen van de juiste zoekstrategieën om zoveel mogelijk evidence-based informatie te vinden.
Ik weet nog dat ik in het eerste jaar op zoek ging naar een mooi plaatje voor mijn verslag over fixeren. Type bij google afbeeldingen het trefwoord: ‘Zweedse band’ en je vindt alles over ABBA.
Evidence-based practice: het gewetensvol, expliciet en oordeelkundig gebruik van het huidige beste bewijsmateriaal om beslissingen te nemen voor individuele patiënten.
Ik zoek dus nu gewetensvol, expliciet en oordeelkundig in wetenschappelijke tijdschriften naar, volgens mij, evidence-based literatuur en onderzoeksartikelen.
Nu in het vierde jaar vind ik het nog altijd moeilijk om volgens de juiste zoekstrategie tot het vinden van de juiste informatie te komen. Wel ben ik er vaardiger in. Ik weet eerder goede trefwoorden te vinden en betere combinaties daarvan te maken, maar het blijft moeilijk.
Want hoe weet je nu voor 100% zeker dat het juist is? Dat je een conclusie kunt trekken uit het bewijs wat je hebt verzameld. En daarnaast, hoe lang is iets evidence-based? Binnen een jaar zijn er vaak weer nieuwe technieken of methoden uitgevonden.
Vraag het mij niet! Ik vind dat het beoordelen van literatuur zich nog altijd in een grijs gebied bevindt. Waar ik met name naar kijk bij het beoordelen van artikelen is de auteur, de werkelijke bron en het jaar van uitgave. Verder op hoop van zegen, eerlijk gezegd.
Waar let jij verder nog op wanneer je literatuur gaat beoordelen? Weet jij na afronding van het project voor 100% zeker dat jouw verslag is gebaseerd op wetenschap?
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account