Michelle Bosch* (23) volgde haar minor tijdens de hbo-v in Amerika. Dit gaf haar veel inhoudelijke inzichten over het vak. Voor Nursing schreef ze er een gastblog over.
Drie weken na de start van mijn studie hbo-v wist ik het al: mijn minor zou ik gaan volgen in Amerika, om precies te zijn aan de Western Michigan University in Kalamazoo (Michigan). De reden waarom studeren in Amerika mij zo aansprak, is onder andere omdat de verpleegkundigen daar zich veel meer richten op lichamelijk onderzoek. Bovendien vond ik het een mooie gelegenheid om mijn Engels naar een hoger niveau te tillen.
In Amerika volgde ik vakken over verpleegtechnische vaardigheden, lichamelijk onderzoek, communicatie en verpleegkundig leiderschap. En die vakken zorgden regelmatig voor eye-openers. Bij het vak ‘Health Assessment’ bijvoorbeeld.
Want waar het lichamelijk onderzoek in Nederland vooral een taak is voor de verpleegkundig specialist of arts, leerden we hier als studenten verpleegkunde op een systematische manier het lichaam te onderzoeken aan de hand van inspectie, palpatie, percussie en auscultatie. We begonnen met het meten van de bloeddruk en aan het einde van het semester wisten we hoe we naar het hart en de longen moesten luisteren met een stethoscoop.
Door dit vak te volgen, ben ik meer het belang van lichamelijk onderzoek in gaan zien. Ik vraag me af waarom verpleegkundigen in Nederland beperkter lichamelijk onderzoek uitvoeren dan in Amerika. Het kan namelijk erg nuttig zijn. Zo kon ik onlangs veel beter de juiste interventies inzetten bij een patiënt die klachten van obstipatie had, nadat ik haar buik had onderzocht en met een stethoscoop haar darmperistaltiek heb beluisterd.
Een ander groot verschil met het verpleegkunde-onderwijs in Nederland is dat in Amerika meer gebruik wordt gemaakt van simulaties en rollenspellen. Hierbij werden twee eerstejaarsstudenten aan twee vierdejaarsstudenten gekoppeld. De eerstejaars kregen de opdracht om een verpleegkundige vaardigheid uit te voeren. De vierdejaars de taak om de rol van patiënt op zich te nemen. In de rol van de patiënt heb ik met name geleerd hoe het is om in een bed te liggen, waarbij verschillende mensen om je bed staan. Ik vond het bijzonder om de zorgverlening vanuit dit perspectief te bekijken.
De simulaties werden gefilmd, de andere studenten konden meekijken in een andere ruimte. Nadien werd de simulatie geëvalueerd en kregen we de ruimte om de situatie na te bespreken. Dit versterkt enorm je (klinisch) reflecterend vermogen, en je leert op een hele praktische manier feedback geven en ontvangen.
De kennis en ervaring die ik in Amerika op heb gedaan, zal ik altijd bij mij dragen in de toekomst. Een ervaring van onschatbare waarde voor mezelf, maar ook voor mijn patiënten. Daarom raad ik iedere student aan om een buitenland ervaring op te doen – mits corona wereldwijd weer onder controle is, natuurlijk. Hierdoor kom je erachter hoe het curriculum van verpleegkunde internationaal kan verschillen. Probeer hiernaar met een open blik te kijken, maar blijf altijd je eigen waarden voor ogen houden. Hier kan je namelijk je werk als toekomstige verpleegkundige op afstemmen.
Michelle Bosch (23) ging van de mbo-v naar de hbo-v. Ze liep stage in Suriname, Amerika en op Bonaire. Momenteel werkt ze op de cardiothoracale chirurgie in het UMC Utrecht. Uiteindelijk hoopt ze het tot Chief Nursing Officer (CNO) te schoppen.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account