Hoe houd jij je verpleeghoofd boven water?

Verplegen is fantastisch. En fantastisch ingewikkeld. Al wat er mooi aan is, slaat je af en toe genadeloos om de oren. Houd je van hectiek, dan verdrink je soms. Heeft uitdaging en veelzijdigheid je ooit aangetrokken, nu sta je soms tussen bomen je bos te zoeken.

Ik heb een afdelingsvergadering. Opnieuw wordt ons verzocht onze spullen op te ruimen en decubitus te rapporteren in élke dienst. Dat weten we toch wel? Ook is er een nieuwe regel. Of we even dit nieuwe formulier willen faxen naar dat nummer, iedere keer als iemand dat ene ziektebeeld heeft. O ja en zonder co-morbiditeit. En alleen als ze op donderdag met ontslag gaan. Of op de woensdag op even weken.

Afdelingsbazen hebben pilots. Directie verzint projecten. Kwaliteit dient bewaakt en getoetst. Formulieren moeten worden ingevuld. Iedere patiënt wil graag worden gewassen. Kamers moeten netjes zijn. Dokters willen op tijd en uitgebreid visitelopen. Het MDO dient voorgezeten, pauzes moeten worden genoten en rapportages moeten volledig zijn. Wonden moeten worden verzorgd, herstel geobserveerd.

Naast een grote veelzijdigheid aan basisactiviteiten, dienen zich dagelijks uitzonderingen aan op regels. Observaties moeten vaker of preciezer worden uitgevoerd, gesprekken moeten dieper. Ondertussen blijft delier en ondervoeding gewoon komen. Ik vraag mij af: hoe onthoud ik alles en maak ik het waar? Hoe ben en blijf ik een goede verpleegkundige?

Hoe doe jij dat?

3 REACTIES

  1. Een kant en klaar antwoord heb ik hier ook niet op. Sommige dingen worden wel gemakkelijker naarmate je meer ervaring hebt en het “automatisch” wordt, en je niet over elk detail hoeft te denken.
    Maar je hebt gelijk, er komt steeds meer bij, en het is gemakkelijk om wat te vergeten in die 1001 dingen die je moet doen en weten.

  2. Lees alle reacties
  3. Go with the flow, beweeg mee op het ritme van je clienten.
    Laat je niet gek maken en wees vooral niet bang om je gezonde “boeren” verstand te gebruiken.
    En verder durf fouten te maken en ze toe te geven, wie geen fouten maakt staat stil in zijn leer/ontwikkelingsproces.
    Wil vooral geen supernurse zijn, maar gewoon jezelf!

  4. Het is wel zo dat alles in steeds minder tijd moet gebeuren en dat gaat miz nog wel eens ten kosten van de kwaliteit. Als je dan ook nog eens bij een bedrijf werkt wat niet naar behoren betaald, waardering uitblijft, maakt dat het er allemaal niet makkelijker op. Gelukkig blijven de clienten en daar doen we het voor.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.