Irritatie

Verzorgende Conny botst steeds met een collega. Uiteindelijk is de maat vol.

Iedereen heeft wel een collega die je niet helemaal ligt. Dat kan zeer uiteenlopende redenen hebben. In principe hoeft het geen problemen geven, mits je elkaar respecteert en in zijn waarde laat. Dat geldt voor alle contacten die je in je leven hebt. Maar soms gebeurt er iets wat uitloopt in een confrontatie. En als dat met iemand plaatsvindt die al niet je vriendin is, kan het een flinke botsing opleveren.

 

Mening opgedrongen

Het is mij overkomen met een collega. Ze irriteerde mij al een poosje en ik was haar bemoeienissen meer dan zat. Ik kreeg steeds haar mening opgedrongen. Ik moest dit zus doen en dat zo…  En geloof me, ik sta altijd open voor feedback maar dit was geen feedback meer. Het was een regelrechte persoonlijke aanval. En dat was voor mij de beroemde druppel die de emmer deed overlopen.

 

Oude rot in het vak

Ik ben met haar in gesprek gegaan en vertelde wat haar gedrag met mij deed. Boos reageerde ze dat ze niet geloofde in vernieuwingen, zoals belevingsgerichte zorg. Dat ze haar werk al vijfentwintig jaar deed en daardoor zelf wel wist hoe en wat het beste is voor een cliënt. En het ECD vond ze maar pure geldverspilling.

 

Onzeker

Uiteindelijk bleek dat er iets totaal anders achter zat. Ze kon al die veranderingen niet meer bijbenen. Ze werd er onzeker van en reageerde daarom negatief op de collega’s die zich wel openstelden voor herziende werkwijzen. Ik hoop dat ik blijf openstaan voor vernieuwingen. Blijven hangen aan verouderde methoden brengt geen vooruitgang.

 

Bots jij wel eens met je collega’s? Waar gaat dit meestal over, en hoe los je het op? Laat je reactie hieronder achter!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.