Karin de Haan, field coach bij TENA: “Leekerweide biedt dankzij TENA Identifi nu nog betere individuele continentiezorg op maat”

“Het is redelijk makkelijk gezegd, individuele continentiezorg op maat bieden, maar hoe doe je dat dan in de praktijk? Want zorg op maat betekent bijvoorbeeld kijken naar wat het beste past bij een individuele bewoner, waarbij vaak jarenlange vaste zorgroutines doorbroken moeten worden. Voor mij is Leekerweide uit Wognum een schoolvoorbeeld van hoe dit in een instelling geïmplementeerd kan worden. Dankzij de 72-uurs metingen met TENA Identifi kregen de medewerkers een heel goed inzicht in de mictiepatronen van de bewoners en konden zij op individueel niveau aanpassingen doen om de kwaliteit van zorg écht te verbeteren.”

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Meten is weten
“Soms zijn er cliënten, die wat je ook probeert, toch vaak lekkages hebben. Het hele team van verzorgenden doet zijn uiterste best, verschonen tot wel 6 x per 24 uur, maar de cliënt is toch regelmatig nat.” Dat was voor Lineke Beenker (clusterhoofd wonen, dagbesteding en ambulante zorg bij Leekerweide de aanleiding om TENA Identifi in te zetten. Masja Egger, verpleegkundige & hoofd contactpersoon incontinentiezorg bij Leekerweide vervolgt: “De ouders van een cliënt waren kritisch: waarom had hun dochter toch zo veel lekkages? Deze vraag wilden wij vanzelfsprekend héél graag beantwoorden. En met TENA Identifi hebben we het gelukkig objectief inzichtelijk kunnen maken. Door 72 uur het mictiepatroon met TENA Identifi vast te leggen, is duidelijk geworden, welke producten wanneer verschoond moeten worden. Daarna hebben we ook bij een aantal andere bewoners TENA Identifi ingezet.”

Medewerkers trekken zelf de conclusies, het wordt niet door het management opgelegd!
Masja: “In instellingen als de onze kennen de verzorgenden hun cliënten over het algemeen al jaren, het was mooi om te zien dat dankzij de objectieve metingen onze collega’s zelf tot nieuwe inzichten kwamen. De mictiepatronen waren bijvoorbeeld anders dan gedacht. Of er werd veel minder geplast dan gedacht, en bleek de lekkage te worden veroorzaakt door de wijze waarop het product was aangelegd. De grote winst was dat de verzorgenden zelf conclusies trokken, en in overleg met elkaar de verschoningsmomenten aanpasten. Daardoor werden zorgroutines doorbroken zonder weerstand. Natuurlijk hebben we de medewerkers ook ondersteund met aanlegtechniek trainingen en training ‘on-the-job’. Karin van TENA heeft daar een belangrijke rol in vervuld.”

Het draait bij ons om de kwaliteit van leven van de individuele cliënt
Lineke is erg trots op haar medewerkers: “Omdat we iedereen (red: persoonlijk begeleiders, medewerkers dagbesteding en de nachtdienst) erbij betrokken, ontstond er ook een betere samenwerking op het gebied van continentiezorg en dát komt de kwaliteit van leven van de cliënten ten goede. Iedereen draagt zo zijn of haar steentje bij aan de optimale continentiezorg op maat. Collega’s weten ook van elkaar waarom en wanneer men verschoont. Zo wordt er bijvoorbeeld niet meer onnodig tijdens de nacht verschoond met als resultaat betere nachtrust voor cliënten.”

Kostenbesparingen
Masja sluit af: “Hoewel verbetering van kwaliteit van zorg voor ons de doelstelling was, zijn er zeker ook kostenbesparingen gerealiseerd, die gaan we nog op een rij zetten!

Wilt u net als Leekerweide de kwaliteit van zorg met TENA Identifi verhogen? Bel voor meer informatie of een vrijblijvende afspraak 030 – 698 48 25, of kijk op www.TENA.nl/professionals 

Onderzoek bij TENA Identifi-klanten onder 106 bewoners in Denemarken mei-september 2014

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.