Kwaliteit

De kwaliteit van de zorg is duidelijk achteruit gegaan. Het is roeien met de riemen die je hebt, maar 'Wij zijn de reddingsboeien van de gezondheidszorg!'

In een artikel uit het jaar 2006 (!), op de website van Elsevier las ik dat driekwart van de 50-plussers zich zorgen maakt over de zorg op hun oude dag. Letterlijk staat er te lezen: ‘Drie op de vier oudere Nederlanders vindt dat er niet op de ouderenzorg bezuinigd kan worden zonder verlies van kwaliteit … 60 procent van de 50-plussers verwacht dat de kwaliteit van de ouderenzorg in de thuiszorg, het verzorgingshuis of verpleeghuis slechter zal worden.’

 

Crisis

Men voorzag in 2006 een achteruitgang van kwaliteit in onze gezondheidszorg. Niemand kon toen eigenlijk weten dat wij mede dankzij de crisis in een nog moeilijker positie zouden komen. Helaas ervaar ik in onze instelling ook een teruggang in kwaliteit op allerlei gebied ten opzichte van 2006. Zolang de cliënten niet klagen, hebben we het nog aardig in de hand, dacht ik altijd. En uiteraard is onze cliëntenbestand een groep die niet gauw klaagt. Het zijn mensen die over het algemeen genoegen nemen met de zorg die ze krijgen. Niet klagen maar dragen, zoals men zegt.

 

Reddingsboeien

Jammer genoeg kan ik niet ontkennen dat ik steeds meer geluiden hoor die het artikel van Elsevier bevestigen. Het blijft een onderwerp van gesprek voor zowel cliënten als personeel. Kan ook niet anders als je er dagelijks mee wordt geconfronteerd. En daarom wil ik alle collega’s dit zeggen: met elkaar zijn wij de reddingsboeien van de gezondheidszorg. En daar mogen wij trots op zijn!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.