Als wond- en decubitusconsulent bij Zorggroep Apeldoorn en omstreken wordt Suzanne Wagenaar dagelijks geconfronteerd met de problematiek van incontinentie. ‘Natuurlijk zijn we continu bezig om het ontstaan van incontinentie zo beperkt mogelijk te houden’, zegt ze. ‘Maar voor onze cliënten die wel continentieproblemen hebben, willen we als organisatie een zo goed mogelijk passende oplossing bieden, zodat ze het minst hinder hebben van dit probleem.
De juiste oplossingen vinden voor deze mensen is echt maatwerk. De ene bewoner is bedlegerig, de andere juist beweeglijk. De een heeft het probleem vooral ’s nachts, de ander overdag. Het kan soms echt wel een puzzeltje zijn. Om dat op te lossen, werk ik samen met de aandachtsfunctionarissen incontinentie op de afdelingen én met de leverancier van de incontinentiematerialen.
De vaak droge en gevoelige huid van incontinente patiënten heeft het zwaar te verduren onder invloed van urine, ontlasting en zweet. Dit kan leiden tot huidirritatie, infecties en andere vervelende complicaties.
De MoliCare® incontinentieproducten van HARTMANN bieden een unieke vorm van huidbescherming bij incontinentie. Ze houden de natuurlijke, beschermende zuurmantel van de huid (pH 5,5) in stand, waardoor minder snel huidirritatie en bacteriegroei ontstaat. ‘Het is prachtig om te zien hoe de productontwikkeling in incontinentiemateriaal steeds maar verder gaat’, zegt Wagenaar. ‘In de afgelopen jaren hebben we de producten van dik naar heel stuk dunner zien veranderen. Het draagt comfortabeler, het is bovendien zachter en toch heeft het een veel groter absorptievermogen.’
Inmiddels zijn alle afdelingen over op het nieuwe materiaal. ‘Heel positief’, zegt Wagenaar, want urine is zo zuur en bijtend aan de huid dat die pH-neutrale bovenlaag echt heel veel uitmaakt.
Een paar jaar geleden was het aantal bewoners met een ernstige vorm van vochtletsel duidelijk groter. ‘We zijn toen heel goed gaan kijken naar mogelijkheden om dit op te lossen’, vertelt Wagenaar. ‘Wat soms in de weg zat, was familie die nadrukkelijke eisen wensen had voor productgebruik en daarbij niet altijd de verstandige keuzes maakte. Mijn rol is dan om de teams te scholen zodat ze familie goed advies kunnen geven over wat wel en niet verstandig is. Gelukkig werkte dat ook: als je het familie uitlegt gaat ze er echt wel in mee.’
‘Dankzij de nieuwe materialen horen we nu van de bewoners veel minder klachten over huidletsel en pijn. De materiaalkeuze scheelt dus echt, maar je moet beslist ook de medewerkers bewust maken van wat incontinentie is, je moet het constant blijven uitleggen. Als je de kans op huiddefecten verkleint, ben je écht klantvriendelijk bezig.‘
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account