Toen ik nog op het MBO zat kregen wij te maken met simulatiepatiënten. Tijdens onze praktijklessen werd veelvuldig geoefend met ‘echte’ mensen, van vlees en bloed.
Mensen met klachten en/ of verzonnen ziektebeelden. Lastige patiënten die het niet eens waren met de behandeling bijvoorbeeld. Of patiënten waarbij de medicatie zogenaamd niet klopte en dat je dan precies moest uitleggen hoe en wat en met welke bijwerkingen.
Het waren altijd zeer interessante lessen, die wat mij betreft naadloos aansloten bij de praktijk. Ik was een van de weinigen in mijn klas die toen al werkzaam was in de zorg (verpleeghuis) en had dus wat vergelijkingsmateriaal. Zeker aan te raden, dat soort lessen.
Als ik nu terugkijk op mijn opleiding en soms nog wel eens mijn oude schoolboeken induik, bijvoorbeeld als ik nu iets voor mijn huidige opleiding moet zoeken, dan verbaas ik me er wel over hoe ‘licht’ de stof is en hoeveel ik daarna bijgeleerd heb! De praktijk, het dagelijkse leven, dat is mijn grootste leerschool (geweest).
Daarnaast heeft het werken in de zorg me altijd geholpen om praktijk en theorie te kunnen koppelen. Ik had graag de BBL variant gedaan, maar aan de eisen die destijds gesteld werden voldeed ik niet helemaal. Als ik nu terugkijk op mijn middelbare opleiding dan kan ik niet anders concluderen dat de BBL leerweg voor mij de juiste geweest zou zijn. Alhoewel ik ook wel heel erg genoten heb van de 4 stage’s van 20 weken in allerlei gebieden van de gezondheidszorg.
Rest mij meteen de vraag: Ís het beter om de BOL leerweg af te schaffen omdat de BBL leerweg ‘beter’ is voor de praktijk?
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account