Volgens mijn collega doen we het allemaal verkeerd. Althans, de meesten. Begeleiden. Volgens haar weten vers gediplomeerde leerlingen van toeten noch blaasspoelen.
‘Ja, infusen bereiden, aanhangen en controleren kunnen ze als de beste,’ zegt mijn collega. Maar als ze vraagt waarvoor een vochtbalans dient of hoe je decubitus op een hak moet behandelen, schijnt ze de meest schrikbarende antwoorden te ontvangen.
Het meest gehoorde antwoord is: ‘Jij bent de eerste die zoveel doorvraagt.’ Wat op zich al enigszins beangstigend is. Maar na weken stagelopen op onze longafdeling weten stagiaires het antwoord niet op de vraag: Wat is een pneumonie?
Ja, een longontsteking. ‘Maar stel je nou die longen eens voor als een boom op de kop,’ zegt mijn collega. ‘Wat gebeurt er dan bij een longontsteking met de blaadjes en takken?’ En dan blijft het stil.
En nee, het ligt niet aan stagiaires. Die willen en slurpen onze informatie op.
Het ligt aan de gediplomeerden. Volgens mijn collega kunnen verpleegkundigen niet doorvragen. Leerlingen leren alles over medicijnen, onderzoeken en behandelingen, maar gaan voorbij aan de basis.
‘En daarin ligt een heel belangrijke rol voor ons,’ vindt mijn collega. En ik geef haar gelijk.
Vertel eens, gediplomeerde collega’s: Wat hoor je bij het bloeddrukmeten? Wat zegt de onderdruk over iemands gesteldheid? Hoe meet een saturatiemeter het zuurstofgehalte met een lampje en een vingertop? Kun jij je leerlingen uitleggen waar RR voor staat in bloeddruk?
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account