Stopwatch zorg

Staatssecretaris Bussemaker wilde af van de zorgminutenregistratie in de thuiszorg. Maar nu laat ze weten dat het er nog even niet in zit.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

De staatssecretaris laat in een brief aan de Tweede Kamer weten dat ze wel op zoek gaat naar alternatieven. Dus gaan we nog steeds door met de tijdverslindende registratie van de zorgminuten, die kennelijk alleen bedoeld is om de eigen bijdrage van de cliënt te bepalen.

Toen ik enkele jaren geleden in de thuiszorg ging werken, werd er nog ‘met de hand’ geregistreerd. Elke week werden de geleverde zorgminuten per cliënt genoteerd op een of meerdere A-4tjes waarna de gegevens werden ingevoerd in de computer. Daar had iemand een dagtaak aan! Vervolgens konden de facturen worden verzonden, en wat voor mij nog belangrijker is: aan de hand van de ingeleverde weekstaten werd je salaris betaald. Leverde je geen werkstaat in, dan had je niet gewerkt en werden er minuren geregistreerd.

Gelukkig hebben wij nu een personal digital assistant (PDA), zo’n handige mobiele telefoon met software waar je onder meer registraties op kunt uitvoeren. Het invoeren van het te leveren product begint bij de voordeur van de cliënt. Je zet de registratie aan en als je de voordeur achter je dicht trekt, stop je die registratie. Scheelt een hoop geschrijf, en je hebt zelf ook een handig overzicht van je gewerkte uren.

Ik vertel cliënten vaak dat ik mijn baas even laat weten dat ik aan het werk ben. Het systeem dat wij gebruiken schijnt zelfs de mogelijkheid te hebben dat de chef van achter zijn bureau op de computer kan zien bij wie ik op dat moment ben en wat ik doe.

Ik ben blij dat wij elektronisch kunnen registreren. Maar ik heb ook begrepen dat er bij diverse thuiszorgorganisaties anders wordt gewerkt, tot en met het laten paraferen door de cliënt van de werktijdenlijst aan toe.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen rond de zorgtijdregistratie: wie vult er nog dagelijks met de hand lijstjes in? En welke elektronische hulpmiddelen gebruiken jullie?!

Lees ook: Thuiszorg blijft minuten registreren

11 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Waarom bedenken we geen model waarin je de geleverde zorg niet hoeft te registreren? Een optie: deel het land in in zorgregio’s. Laat in een regio slechts één zorgaanbieder actief zijn. Als je weet hoeveel ouderen er in die regio wonen (gedifferentieerd naar leeftijd) dan kan je vrij nauwkeurig berekenen hoeveel zorg er in totaal nodig is. Je geeft de zorgaanbieder een zak geld waarmee die zorg bekostigd kan worden. Je bewaak de kwaliteit (zonder weer van alles te gaan registreren). En klaar ben je.

  3. Ik ben werkzaam bij een thuiszorg instelling. Ik heb ook een PDA, met het systeem QIC. Collega’s met kleine contracten < 10 uur, en oproepkrachten moeten met de hand de werktijden registreren. Ik heb dat ook een tijd moeten doen en het vergde veel werk, de client moest ook nog aftekenen op de werkstaat zelf. Nu met de PDA is dat een stuk makkeleijker geworden. Wel vervelend als de PDA uitvalt, wat nog wel eens gebeurt. Dan kan het soms zijn dat je ook telefonisch niet bereikbaar bent. aan de client wordt nu gevraagd om af te tekenen in het dossier. Daar moeten wij de tijden die wij ook in de PDA staat registreren.

  4. Ik ben werkzaam bij Buurtzorg en gelukkig registreren ze hier digitaal via het web, geen gedoe met stapels formulieren en minutenregistratie per (7) verschillende functies, en zeker ook niet de clientonvriendelijke bordjes met barcodes bij de voordeur zodat iedereen al van afstand kan zien dat de thuiszorg hier komt.
    Wel ben ik van mening dat het totale registratiegebeuren ondermeer voor het bepalen van eigen bijdrage totaal veel meer kosten meebrengt dan dat het oplevert, ongelooflijk veel mensen zijn hiermee constant mee bezig, dit kost ontzettend veel terwijl de bijdrage over het algemeen minimaal is, een vast bedrag betalen bij afname thuiszorg lijkt mij een veel beter idee, net zoals bij de ziektekostenverzekeraars

  5. Door de PDA werd ik met mijn neus op de feiten gedrukt dat in de thuiszorg alles draait om geld.
    Als ik meer reistijd had (denk aan weersomstandigheden/van begin van het dorp naar het eind van het dorp fietsen) dan werd ik op het matje geroepen door de teamleider. Op een gegeven moment werd ik zo nerveus van de PDA dat ik dacht waar ben ik mee bezig met zorgverlenen of PDA-en. Tot ziens thuiszorg.

  6. Ik werk als verzorgende voor een zorginstelling en krijg mijn rooster online getoond en daarop kan ik mijn uren accorderen. Programma heet CareAssist en hierin worden mijn uren die accordeer uiteindelijk weer verwerkt. Handmatige urenlijsten heb ik ook gebruikt, maar werkt mijn inziens minder efficiënt.

  7. We werken bij ons op dit moment nog met een PDA. Aangezien deze ver ‘over datum’ zijn beginnen ze steeds meer kuren te vertonen. Telefonisch niet bereikbaar zijn, geen sms kunnen sturen of ontvangen. Maar, het urenregistreren is een stuk makkelijker dan op papier! Scheelt heel wat tijd. Gelukkig heb ik nog niet meegemaakt dat ik op het matje wordt geroepen omdat ik meer reistijd heb dan anders. Als het goed is krijgen we binnenkort zo’n systeem (ben er de naam even van kwijt), dat er bij de deur van een cliënt een kastje komt te hangen waar wij bij naar binnen en naar buiten gaan een apparaatje bij langs moeten houden. Barcode idee denk ik. Weten nog niet hoe dit gaat werken en of het goed werkt. Maar, helemaal niet meer hoeven registeren lijkt me heerlijk. Mijn Lg ws niet, kan dan niet meer zien hoe produktief ik ben….. En daar draait het de laatste tijd allemaal om in de thuiszorg… Het is dat we een leuk team hebben, anders was de helft al opgestapt denk ik.

  8. Ik werk bij een kleine thuiszorgorganisatie. Wij schrijven de minuten op een lijst bij de cliënt in de map. Aan het einde van de periode (4 weken) ondertekent de cliënt deze lijst, en wordt deze meegenomen naar kantoor. Daar worden de lijsten geteld door collega’s die even tijd hebben, en door mijn leidinggevende. Vervolgens gaan ze naar de cliënten administratie die het geheel invoert. Ik zelf heb er niet veel werk aan, in een paar seconden heb je opgeschreven hoeveel minuten je hebt gewerkt. Vervelender van het hele systeem vind ik dat sommige cliënten op de klok kijken wanneer je begint en weggaat, en of je dan niet een paar minuten teveel opschrijft. Ik word niet betaald naar het aantal uren dat ik bij cliënten noteer, maar naar het aantal uren dat mijn dienst duurt. Sommige mensen kijken je aan of je het in je eigen zak steekt, en vragen soms waarom je zolang bezig bent met hun partner, want collega’s zijn veel sneller klaar…

  9. Momenteel gebruiken wij een pda met 5 minuten registratie volgens een CRM-systeem. Helaas zijn een aantal pda’s op het einde van het latijn, waardoor een aantal weer op papier registreren. Langzaam rolt er binnen onze organisatie een smartphone uit, waarmee de registratie direct verstuurd wordt, en toekomstig de planning ook digitaal kan.

  10. De staatssecretaris laat weten dat ze wel op zoek gaat naar alternatieven Misschien kan Jet Bussemaker eens bij Buurtzorg Nederland gaan kijken. Wij registreren onze clienttijd op kantoor of thuis op de pc. Deze staat in direct contact met de hoofdlocatie in Almelo waar het direct wordt verwerkt. Geen invullen van moeilijke formulieren met de hand of intypen van PDA’s bij de client binnen en uitklokken als je buiten bent. Dit geeft een client een gevoel dat ze een naam in een rijtje zijn en afgeklokt worden. Ik kan hierover mee praten omdat ik bij mijn vorige werkgever werkte met een PDA. Je tijd werd aangegeven voor een client en bij onvoorziene zaken bij de client kreeg je bij overschrijding een mailtje…..Tijd voor een arm om iemand heen staat immers niet in een PDA beschreven en al helemaal niet als onvoorzien gezien. Het kan echt anders zowel voor de client als voor de medewerker. Het is een relaxed gevoel om te mogen werken voor je client zonder de prikklok op je rug. Ik heb een geweldige baan mede door het ontbreken van die PDA. Jet Bussemaker hoeft niet verder te zoeken naar een oplossing van tijdsregistratie want die bestaat dus al zonder al die “tijdsverslindende papierminuten”. Jet mag rustig een ochtend meelopen met een Buurtzorgteam om te zien hoeveel tijd we registreren en tijd over houden door niet mee te doen aan die papierwinkel en dus heel veel tijd over houden voor nieuwe clienten (die niet op een wachtlijst hoeven)en de overgebleven tijd in je team om kan zetten in scholing en daardoor kwaliteitsverhoging in de zorg. We doen dus meer met minder………eigenlijk simpel toch?
    Bij team Rijsenhout-Aalsmeer is ze van harte welkom!

  11. Nou, bij ons is het in een paar seconden op een heel simpel formulier geschreven. Als iemand een arm om zich heen wil, kan dat, wij maken tijd voor de cliënten. Dat kan ook bij andere organisaties dan Buurtzorg. Als je langer bezig bent nemen collega’s wat werk over als zij eerder klaar zijn. Bij ons staat echt de cliënt centraal en niet de tijd.En bij ons is er ook geen wachttijd!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.