Tena benaderde incontinente cliënten over het gebruik van inco-materiaal. Dat gaat veel te ver, vindt Conny.
Verleden week kwam in het nieuws dat er een fabrikant van incontinentiemateriaal, Tena, gebruikers hiervan telefonisch benaderden. Men werd tijdens het gesprek bevraagd over het gebruik van de incomaterialen. Dit zou dan in opdracht van de apotheken zijn. Dit vind ik persoonlijk erg ver gaan. Niet alleen uit commercieel oogpunt. Het is ook een enorme inbreuk op iemands privacy.
Zwijgplicht verzorgenden
Bij ons op de afdeling wordt ook een telling gedaan. Niet om te weten te komen hoe erg iemand incontinent is. Het is bedoeld om te weten hoeveel wij moeten bestellen voor elke cliënt. Daarbij is het voor ons volkomen oninteressant of iemand veel of weinig gebruikt. Ook ligt er bij ons een zwijgplicht, waarbij er een waarborging ligt in de gegevens. En dat ligt wel even anders bij de fabrikanten. Ik begrijp dan echt niet hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Duurdere incontinentiebroekjes
Ik vraag mij af of de apotheken voor deze opzet hebben gekozen omdat zijzelf niets verdienen aan incontinentiematerialen. Dan is de keuze om het uit te besteden gauw gemaakt. En wat ook waarschijnlijk eraan komt is dat verzekeraar Achmea, in de toekomst de duurdere incontinentiebroekjes aan maximaal 40 procent aan de cliënten gaat verstrekken omdat het om een “luxe” product zou gaan… Terwijl er nu 90 procent er gebruik van maakt. Dit wordt ontkend door de verzekeraar.
Ellendig
Dat hoop ik dan ook, want het is al ellendig genoeg als je incontinent bent. Om dan ook nog eens geen gebruik kunnen van het assortiment aan materialen is dan wel heel wrang!
Lees ook:
- Tena staakt incontinentie-telefoontjes
- Weblog Conny: Incontinentie
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account