Een telefoontje in mijn weekenddienst confronteert me met recent nieuws: thuiszorginstellingen zouden ziekenhuizen betalen voor cliënten.
Een cliënt belt op, omdat de Mic-Key button waardoor de sondevoeding wordt gegeven, lekt. Het is een bekend adres waar wij enkele keren per jaar langskomen. Was het eerst de ballon van de button die op onverklaarbare wijze knapte, de laatste maanden is het het regelmatige vervangen van de Mic-Key.
Ik rij naar het adres. Er wordt open gedaan en met een vriendelijk ‘fijn dat je er bent’ word ik binnengelaten. Achter de deur hangt naast het vertrouwde Vivent-pasje ook een pasje van een andere zorgaanbieder. Ik let daar in eerste instantie niet zo op.
De cliënt ligt op bed, en legt mij uit wat er fout is met de button. Ik vermoed dat het slangetje er niet goed op is gezet tijdens het geven van de voeding. Samen controleren we het aan- en afsluiten van de slang, en: inderdaad, nu geen probleem meer.
Vervolgens vraag ik hoe het komt dat er een andere zorgaanbieder in huis is. Slechts een van de twee heeft hulp nodig. Mij wordt verteld dat de dokter het na een verblijf in het ziekenhuis nodig vond dat er meer thuiszorg kwam. ‘Ik ga dat voor u regelen’ was het geruststellende antwoord van de arts. Het Transferpunt werd ingeschakeld, en zonder overleg met de cliënt werd een andere zorgorganisatie ingezet.
‘U is dus niks gevraagd en er is ook geen rekening mee gehouden dat er al een thuiszorgorganisatie over de vloer kwam?’ vraag ik verbaasd. En ik krijg de bevestiging van wat ik al vreesde. Er is zonder de cliënt erin te kennen een zorgaanbieder ‘uitgekozen’. ‘Niet dat ze niet lief zijn’, wordt mij verzekerd, ‘maar we hebben al wel 15 verschillende vrouwen over de vloer gehad’.
‘Weet je’, wordt mij toevertrouwd, ‘laatst stond het in de krant dat zorgaaanbieders het ziekenhuis geld betalen om cliënten toegeschoven te krijgen. Zou dat hier ook zo zijn?’ Zou zomaar kunnen, denk ik, maar dat zeg ik niet tegen de cliënt. ‘Het is het belangrijkste dat u zorg krijgt!’, was mijn reactie.
Maar het blijft verwarrend en zeker niet correct als er niet gevraagd wordt welke voorkeursaanbieder van zorg de cliënt heeft.
Zou er dan toch met geld geschoven worden?
Jos Kaldenhoven is verpleegkundige in een VVT-team | Twitter: @broederjos
Meer Nursing
Abonnement op Nursing
Nursing is de meest gelezen vaktitel voor verpleegkundigen niveau 4 en 5 in Nederland en Vlaanderen.
Word direct abonnee van Nursing.
Nursing op Facebook
Deel leuke foto’s, filmpjes, winacties, en andere ‘luchtiger’ zaken
via www.facebook.com/VakbladNursing
Nursing Calculator
Koop de Nursing Calculator, dé rekenapp voor verpleegkundigen.
> Download de app meteen
> Bekijk eerst een demonstratiefilmpje.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account