Als hbo-v’er heb ik in drie jaar tijd veel keuzes moeten maken. Belangrijke keuzes, waar je lang over moet nadenken. Maar die tijd krijgen we niet.
Kiezen in het belang van de patiënt is één van onze competenties en een onderdeel van onze dagelijkse routine. Maar hoe zit het nou met keuzes maken in het belang van de student?
In de drie jaar dat ik nu hbo-v studeer heb ik al heel wat te kiezen gehad. Het zijn keuzes die ons vormen, die later onze ervaring gedeeltelijk bepalen. Daar heb je naar mijn idee goede begeleiding en voldoende tijd voor nodig.
Ik ben voltijder. Dan ben je niet in dienst van een instelling en loop je dus verschillende stages in allerlei zorggebieden. Ik moest overdreven snel een keuze maken voor mijn differentiatierichting: ik werkte net twee weken in de psychiatrie toen er een keuze gemaakt moest worden in welke richting je wilde differentiëren.
‘Dat kan niet!’ Was mijn eerste gedachte. ‘Nu al?’ Hoe moest ik nu weten in welke tak van de verpleegkundige zorg ik mijn opleiding wilde afmaken na die paar weken stage. De keuzes waren ziekenhuis, psychiatrie of maatschappelijke zorg zoals thuiszorg, consultatiebureau of GGD.
Ik praatte met klasgenoten over de verschillende zorggebieden en ik stelde me op de hoogte van de ins en outs van werken in de verschillende takken van de verpleegkundige zorg. Maar is dat genoeg? Genoeg om een juiste, vrij definitieve keuze te kunnen maken? Naar mijn idee niet.
Om je te ondersteunen bij je keuze worden er bij mij op school enkele colleges aangeboden die informatie verstrekken over werken in de te kiezen zorggebieden. Maar dat is niet genoeg! Die twee colleges en gesprekken met klasgenoten kunnen toch niet te basis zijn van een juiste keuze qua afstudeerrichting?
Uiteindelijk koos ik voor klinische zorg en na een aantal weken werken in het ziekenhuis kwam ik alweer voor de volgende moeilijke keuze te staan: welke afdeling? Wist ik veel of ik cardiologie, neurologie of orthopedie het interessantste vond. Ik had toch pas een paar weken in één specialisme gewerkt!
Hoe kan ik met dit rugzakje aan ervaring een keuze maken voor de laatste fase van de opleiding? Deze ervaring van enkele weken snuffelen…
Gerustgesteld besef ik dat je tijdens het derde jaar nog best mag switchen. Maar dan blijkt dat toch lastiger te zijn dan gedacht. Je moet goede argumenten hebben: waarom dit niet de juiste keuze is en waarom je juist wel geschikt denkt te zijn voor die andere richting.
Nu zijn er wel mogelijkheden voor buitenschools leren en bijbaantjes, maar waar haal ik de tijd vandaan met al die stageopdrachten…
Wat is jullie mening over het tempo waarin we het afdelingsspecialisme en de afstudeerrichting moeten kiezen?
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account