Drie zorgverleners in hetzelfde appartement, en de vierde is onderweg.
De zorg is er niet eenvoudiger op geworden, sinds marktwerking zorgt voor meer zorgaanbieders en de keuzemogelijkheden voor de zorgvragers is verruimd. Tijdens mijn dagelijks werk kom ik regelmatig medewerkers van andere zorgaanbieders tegen. Over het algemeen verloopt de samenwerking prima. Als het ergens hapert, dan is dat vaak wel bespreekbaar te maken. Maar soms kom je in situaties waarin de zorg toch wel heel erg door schiet.
Vorige week kom ik bij een cliënt die een infuus heeft lopen op een Port-a-cath. Sinds kort woont het echtpaar in een zorgappartement. Mijn cliënt krijgt 24 uurs zorg via een PGB. De partner krijgt ADL zorg als zorg in natura vanuit het zorgappartement, en voor het infuus komt het VTT-team.
Bij binnenkomst tref ik de 24-uurs verzorgende aan die met de zorg rond mijn cliënt bezig is. In de badkamer hoor ik een andere verzorgende bezig met de ADL van de partner. Veel drukker kan het niet worden, denk ik. Tot de vraag om de medicijnen van een van de echtelieden wordt beantwoord met ‘daar komt zo mijn collega voor, want dat mag ik niet.’
Vier zorgverleners, dat zijn er minstens twee teveel toch?! Waarom kan bijvoorbeeld de zorg voor beide echtelieden niet door 1 verzorgende worden gegeven en de technische zorg door ons team?
Want hoe scheid je taken en verantwoordelijkheden als de ene zorgvrager 24 uur per dag een zorgverlener heeft, terwijl de andere moet bellen (en vervolgens wachten) om wat te drinken te krijgen of om naar het toilet te worden begeleid.
Is hier geen rol weggelegd voor het zorgkantoor om in te grijpen, zodat de alsmaar stijgende kosten in de zorg iets worden afgeremd?! En wat te denken van de drie zorgdossiers die bijgehouden moeten worden, de huisarts die met drie zorgaanbieders te maken heeft, en dan ook nog eens drie zorgverleners die allemaal vanuit hun kennis en kunde denken de wijsheid in pacht te hebben?
Want laten we wel zijn: verpleegkundigen en verzorgenden verschillen nog wel eens van mening over wat het beste voor de cliënt is, en ja, dat botst wel eens.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account