De meeste klachten die ziekenhuizen krijgen, gaan over communicatie en bejegening. Daarom vinden dit jaar in meer dan 40 ziekenhuizen de Els-Borstgesprekken plaats: een communicatietraining voor zorgverleners gebaseerd op gesprekken met patiënten.
De Els-Borstgesprekken zijn ontwikkeld door de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) in samenwerking met het UMC Utrecht Cancer Center, met financiële ondersteuning van KWF kankerbestrijding en zorgverzekeraar Menzis. De eerste gesprekken werden gehouden in 2012 in 10 ziekenhuizen.
Geen behandelrelatie
De kankerpatiëntenorganisaties en de ziekenhuizen willen met deze gesprekken zorgverleners en patiënten dichter bij elkaar te brengen en zo de communicatie te verbeteren. Tijdens de gesprekken gaan ervaren kankerpatiënten en hun naasten, onder leiding van een gespreksleider, de dialoog aan met zorgverleners waarmee zij geen behandelrelatie hebben.
Zelfbewuster
Patiënten die meededen aan de eerste gesprekken zeggen dat zij de gesprekken als zeer helend hebben ervaren. Zij voelen zich sterker en zelfbewuster in de relatie met hun eigen zorgverlener. Zij vullen gedrag van hun arts minder snel in met vermeende intenties. In plaats daarvan vragen zij door wanneer zij zich afgewezen voelen. Zo concludeerde de NFK na een pilot onder 4 ziekenhuizen. De zorgverleners geven aan dat ze sinds de gesprekken beter kunnen inschatten waaraan patiënten behoefte hebben. Zij konden voorbeelden, genoemd door patiënten, na vier maanden nog letterlijk herhalen, zoveel indruk maakten deze.
Meedoen
Voor de gesprekken van dit jaar zoekt de NFK patiënten die ervaring hebben met borstkanker, darmkanker of prostaatkanker en hun naasten. Geïntereseerden kunnen meer informatie vinden en zich aanmelden via de website van de NFK: www.nfk.nl > over de NFK > vacatures
Door: redactie TvZ / Esther van Heeswijk
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account