Blended training EBP

Evidence-based practice voor starters én gevorderden, inclusief e-learning!

Ga aan de slag met evidence-based practice. Je wordt meegenomen in de soms indrukwekkende wereld van wetenschappelijke literatuur. En krijgt inzicht in de mogelijkheden die EBP met zich meebrengt. Deze blended training maakt gebruik van e-learning voor, tijdens en na de bijeenkomst. Met het online lesmateriaal kun je je goed voorbereiden op de bijeenkomst en extra oefenen, en haal je het maximale uit de training!

Wanneer is deze blended training EBP iets voor jou?

  • Je wilt in korte tijd (verder) klaargestoomd worden om EBP te kunnen toepassen
  • Je leert het liefst op een actieve manier
  • Je wilt graag kennis delen
  • Je oefent graag met casuïstiek die direct herkenbaar en bruikbaar is
  • Je wilt direct feedback krijgen

Voor de starter
EBP is het helemaal aan het worden binnen de zorg en dat is maar goed ook! De kritische kijk op eigen handelen en het gebruik van wetenschappelijke literatuur ter ondersteuning van een behandelkeuze is een fantastisch middel om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Maar waar begin je met EBP en wat houdt het nu precies in? EBP-starters doorlopen op interactieve wijze de vijf stappen van EBP. Je wordt aan de hand genomen bij het stellen van een beantwoordbare vraag, leert over de verschillende gradaties van bewijsmateriaal en leest en interpreteert gezamenlijk (een deel van) een internationale richtlijn. Je leert hoe je zo’n richtlijn kunt vinden, ‘slim’ kunt lezen en bovendien hoe je de informatie kunt gebruiken voor jouw eigen praktijk.
Bekijk het programma voor starters >

Al bekend met EBP? Volg dan de workshops voor de gevorderden!
Met één been in de verpleegkundige praktijk en het andere in de wereld van wetenschap en onderwijs, stel je zelf je programma samen en kan jij je verdiepen waarin jij dat wilt. Je kent de gevaren van routinematig handelen en weet dat je sommige rituelen los moet laten. Volg workshops over: zoeken, beoordelen, statistiek en/of implementatie. Artikelen die voor deze workshops worden gebruikt zullen van tevoren worden toegezonden.
Bekijk het programma voor gevorderden >

Let op: breng op 27 september je laptop, tablet of smartphone mee!
Lees hier meer over de e-learning >

Eerdere edities zijn beoordeeld met een 8!

Voorbereiding
Vooraf ontvang je toegang tot online lesmateriaal om je optimaal voor te bereiden op de dag.
Lees meer over de e-learning >

PROGRAMMA VOOR STARTERS

8.45 Ontvangst

9.15 Inspirerende opening
Door Peter Vink, oprichter van Omni Cura Academy, voormalig verpleegkundige, klinisch epidemioloog en stafadviseur Kwaliteit en Veiligheid in het AMC

Aan het eind van de plenaire opening volgt uitleg over het verloop van de rest van de dag. EBP starters gaan in werkgroepen van maximaal 25 personen aan de slag. Elke werkgroep blijft de rest van de dag bij dezelfde docent.

9.55 Hoe vertaal je een klinisch probleem naar een beantwoordbare vraag?
Dit uur staat in het teken van het formuleren van de juiste en beantwoordbare vragen bij klinische problemen. Door middel van PICO’s (P=patiënt of probleem, I=interventie, C=vergelijking, O= uitkomst) leer je een goede afbakening te maken van wat je wil gaan onderzoeken.

11.15 Pauze

11.30 Op zoek naar een richtlijn
In deze workshop gaan we gezamenlijk op zoek naar richtlijn die passen bij onze vraagstelling. Hoe vind je je weg op het wereld wijde web van richtlijn databases?

12.50 Lunch

13.45 Kritisch beoordelen van de richtlijn
Een richtlijn is al snel een hoge vorm van bewijsmateriaal, maar toch kan er van alles mis zijn met de wijze waarop de richtlijn tot stand is gekomen. Hoe kom je daar achter? Waar kan je als lezer kritisch naar kijken? En wat nou als de richtlijn niet zo goed blijkt te zijn?

15.05 Pauze

15.25 Het trekken van conclusies, toepassen in de praktijk en evalueren
Als een richtlijn van goede kwaliteit is kunnen we hem in gebruik gaan maken. Hoe vind je de juiste conclusies en aanbevelingen en hoe verhouden die zich tot elkaar? En hoe vertaal je dit naar je eigen praktijk?

16.45 Einde

Voorbereiding
Vooraf ontvang je toegang tot online lesmateriaal om je optimaal voor te bereiden op de dag.
Lees meer over de e-learning >

PROGRAMMA VOOR GEVORDERDEN

8.45 Ontvangst

9.15 Inspirerende opening
Door Peter Vink, oprichter van Omni Cura Academy, voormalig verpleegkundige, klinisch epidemioloog en stafadviseur Kwaliteit en Veiligheid in het AMC

Na deze plenaire opening volg je vier workshops naar keuze:

9.55 Workshopronde 1
11.15 Pauze
11.30 Workshopronde 2
12.50 Lunch
13.45 Workshopronde 3
15.05 Pauze
15.25 Workshopronde 4
16.45 Einde

KEUZEWORKSHOPS VOOR GEVORDERDEN

1. Door de bomen het bos niet meer zien: Hoe zoek je in PubMed? | Ronde 1 t/m 4
In een database worden duizenden tijdschriften geïndexeerd. Hoe kan jij als verpleegkundige door de bomen het bos weer gaan zien? Om een wetenschappelijk artikel te vinden zijn er namelijk meerdere mogelijkheden beschikbaar. Tijdens deze sessie oefen je met het zoeken in één van de twee belangrijkste databases: PubMed. De database die gezien wordt als onmisbare informatiebron voor EBP! Het is voor deze workshop noodzakelijk je eigen laptop mee te nemen.

2. Door de bomen het bos niet meer zien: Hoe vind ik mijn weg door Cochrane? | Ronde 3 en 4
In een database worden duizenden tijdschriften geïndexeerd. Hoe kan jij als verpleegkundige door de bomen het bos weer gaan zien? Om een wetenschappelijk artikel te vinden zijn er namelijk meerdere mogelijkheden beschikbaar. Tijdens deze sessie oefen je met het zoeken in één van de twee belangrijkste databases: Cochrane. De database met de meest up-to-date en complete systematische reviews! Het is voor deze workshop noodzakelijk je eigen laptop mee te nemen.

3. Macht van goede methodologie: Hoe beoordeel je aan de hand van de RCT-methodologie? | Ronde 1
Zijn de resultaten echt bruikbaar voor je vraagstelling? Tijdens deze workshop gaan deelnemers zelf aan de slag met het beoordelen van de kwaliteit van Randomized Controlled Trials.

4. Macht van goede methodologie: Hoe beoordeel je de validiteit van de Systematic Review? | Ronde 4
Is de Systematic Review (SR) recent gepubliceerd of ge-update? Is de vraagstelling adequaat geformuleerd? En is de zoekactie adequaat uitgevoerd? Dit en nog een groot aantal andere vragen wordt tijdens deze workshop besproken.

5. Is er een go/no go: Interpreteren van resultaten | Ronde 2
De resultaten op je beantwoordbare vraag zijn binnen. Maar wat is het belang van deze resultaten? Hoe trek je de juiste conclusies en voorkom je dat je uitkomsten zo maar voor lief neemt? Zijn ze wel generaliseerbaar en kan je de resultaten wel gebruiken voor jouw praktijk?

6. Van Evidence naar Excellence: Implementatie op de afdeling | Ronde 3
Hoe mobiliseer je je team? En hoe breng je veranderingen teweeg? Tijdens deze workshop leer je de vertaalslag naar de praktijk te maken en te werken richten Excellente Zorg!

Deze blended training EBP maakt gebruik van e-learning voor, tijdens en na de bijeenkomst. Met het online lesmateriaal kun je je goed voorbereiden op de bijeenkomst en extra oefenen. Op deze manier haal je het maximale uit de training!

Om optimaal kennis op te kunnen doen op 27 september kan je van tevoren verschillende voorbereidingsopdrachten maken en inleidende video’s bekijken. Per e-mail word je op de hoogte gebracht op het moment dat er een opdracht klaar staat.

Op 27 september werk je in hetzelfde systeem als de e-learnings. Breng je laptop, tablet of smartphone dus mee!

Ook na 27 september kan je nog werken met het online lesmateriaal, zodat je ook naderhand nog extra kunt oefenen met wat je geleerd hebt.

Na de blended training kun je:
… de denkwijze van evidence-based handelen uitleggen.
… de onderdelen van evidence-based practice benoemen.
… de vijf stappen voor het proces van EBP benoemen.
… de randvoorwaarden voor implementatie van EBP in kaart brengen.
… methoden om vragen voor EBP te genereren benoemen.

Peter Vink

De blended training EBP is opgezet in samenwerking met Peter Vink, oprichter van Omni Cura Academy, voormalig verpleegkundige, klinisch epidemioloog en stafadviseur Kwaliteit en Veiligheid in het AMC. Peter Vink is een echte EBP-fanaat. Als leerlingverpleegkundige stelde hij (soms op bijdehante wijze) de tradities en rituelen in de zorg al aan de kaak. Want wat als iets beter, veiliger, vriendelijker kan voor de patiënt? Of als het werk makkelijker en efficiënter kan voor de verpleegkundige? Met deze vragen in het achterhoofd verschoof hij van de directe patiëntenzorg naar klinisch onderzoeker en stafadviseur Kwaliteit & Veiligheid. Met plezier brengt hij zijn eigen passie voor de praktische invulling van wetenschappelijk onderzoek over op anderen, want ‘EBP is voor iedereen’.
.
Peter Vink wordt voor de verschillende werkgroepen en workshops bijgestaan door de volgende docenten:

  • Rogier Buurs
  • Paul Doedens
  • Peter Hoegen
  • Karin Kaub
  • Marlous Koningsveld-Kortekaas
  • Catharina van Oostveen
  • Inge Stegeman

Blogverslag congres EBP in één dag

De ervaring van deelnemer Monique Cameron

Op 28 september 2017 bezocht ik het congres EBP in één dag in Ede. Ik ben verpleegkundige en opleidingsfunctionaris bij Zorggroep Ena in Barneveld, een VVT-instelling. In onze organisatie leiden wij verpleegkundigen en verzorgenden op die steeds meer te maken hebben met EBP met betrekking tot kwaliteitsopdracht. Door dit congres te bezoeken hoopte ik meer te begrijpen van EBP en hoe wij dit in onze organisatie kunnen implementeren. En vooral ook om de leerlingen goed te kunnen helpen in dit proces.

Aan de praat
Bij de eerste kop koffie raakte ik al direct aan de praat met een verpleegkundige. Ik was nieuwsgierig waarom zij naar dit congres was gekomen. Ze vertelde dat zij in haar ziekenhuis deelneemt aan de werkgroep EBP en daarom hierover meer kennis wilde opdoen. Wat ik grappig vond was dat ze vertelde over een zogenaamd fronsbord, waar iedereen post-its op mag plakken met vragen, die ze dan meenemen naar de werkgroep.

Stap voor stap aan de slag
Na een humorvolle plenaire opening gingen de gevorderden, zoals de verpleegkundige die ik eerder sprak, naar hun workshops en sloot ik me aan bij de starters. Alle starters waren met hetzelfde doel gekomen: iedereen wilde proeven wat EBP nu eigenlijk is en tips krijgen om mee te nemen naar de dagelijkse praktijk. Onder leiding van Peter Vink gingen we stap voor stap aan de slag met wat EBP* is. Hij leidde ons door het werkboek dat hijzelf samen met anderen ontwikkeld heeft. Het leuke was dat het startersprogramma heel interactief was, waardoor je er goed bijbleef en zelf echt mee moest denken en werken. Het programma bestond uit:
• Hoe vertaal je een klinisch probleem naar een beantwoorde vraag?
• Op zoek naar een richtlijn
• Kritisch beoordelen van een richtlijn
• Het trekken van conclusies, en toepassen in de praktijk en evalueren

Halverwege de dag kregen we een zeer verzorgde lunch. Een echt verwenmoment om even bij te komen van alle nieuwe informatie en te praten met de andere deelnemers die uit verschillende settings kwamen zoals ziekenhuis, thuiszorg en gehandicaptenzorg.

Gemotiveerd terug naar de praktijk
Terugblikkend heb ik veel gehad aan het werkboek waarmee we stapsgewijs door het proces werden geleid. Een van de pluspunten was Peter Vink, die de informatie op een zeer prettige manier bracht en voor wie geen vraag te gek was. De eerste stappen zijn nu duidelijk en het verschil tussen klinische onzekerheden en klinisch redeneren was voor de meesten van ons ook helder. Maar het echt beoordelen van een richtlijn viel toch tegen. Deze klopt wel – denk je, ze hebben vast de juiste literatuur gebruikt… Nou niet altijd dus. Het was leuk om hier met elkaar over na te denken. En het motiveert om in de praktijk eens kritisch te kijken. Aan het eind van de dag had ik echt de drive om alle informatie mee te nemen naar onze instelling en een groepje verpleegkundigen enthousiast te krijgen om dit op te pakken. Volgend jaar kom ik graag terug om de gevorderden sessies te volgen!

*De definitie van EBP: evidence-based practice is het zorgvuldig, expliciet en oordeelkundig gebruik van het beste bewijsmateriaal om beslissingen te nemen met individuele cliënten (en/of hun naasten) over een goede of gewenste zorg of behandeling. De praktijk impliceert het integreren van individuele kennis en ervaring van de behandelaar en de individuele waarden en ervaringskennis van de cliënt met het beste bewijsmateriaal.


Doelgroep
Verpleegkundigen werkzaam in ziekenhuizen, thuiszorg en verpleeghuizen.

Tarieven
€ 229,- per persoon (excl. btw) | Vroegboektarief voor de eerste 50 inschrijvingen* Uitverkocht!
€ 249,- per persoon (excl. btw) | Regulier tarief
€ 229,- per persoon (excl. btw) | Abonneetarief Nursing, TVZ*
€ 229,- per persoon (excl. btw) | Ledentarief NU ’91*

*Niet geldig in combinatie met andere kortingen en acties van (onderdelen van) Bohn Stafleu van Loghum.

Accreditatie
Accreditatie wordt aangevraagd bij het Accreditatiebureau Kwaliteitsregister V&V.
Vul je relatienummer in op het inschrijfformulier om hiervoor in aanmerking te komen.

Contact

Klantenservice (inschrijving / aanmelding)
T: 030 638 36 38
E: aanmelder@bsl.nl

Congres ontwikkelaar (inhoudelijke vragen)
Yefke Patiwael
T: 030 638 38 49
M: 06 22 70 62 53
E: yefke.patiwael@bsl.nl

Eventcoördinator (logistieke vragen)
Eefje Korten
T: 030 638 36 53
M: 06 21 35 57 59
E: eefje.korten@bsl.nl

Sales (sponsormogelijkheden)
Dyron Bijl
T: 010 742 1941
E: dyron@crossmedianederland.com

Annuleren
Annulering dien je schriftelijk aan ons te melden. In geval van annulering tot uiterlijk 4 weken voor de datum van het congres of evenement wordt € 50 (incl. btw) in rekening gebracht. De administratiekosten bedragen € 35 (incl. btw) indien de kosten van het betreffende congres of evenement minder dan € 100 (excl. btw) bedragen. In geval van annulering binnen 4 weken voor de opleidingsdatum wordt het volledig verschuldigde bedrag in rekening gebracht. De betreffende deelnemer kan zich bij verhindering wel kosteloos laten vervangen door een ander.