Details
Inschrijving gesloten
Je kunt je niet langer inschrijven voor dit congres.Algemeen
Di 29 maart 2022
09.30 – 16.30
Van Der Valk Hotel Veenendaal
Bastion 73
3905 NJ Veenendaal
Tarief
- Regulier tarief
- € 279
- Vroegboektarief
- € 239
Over dit congres
Omgaan met complex gedrag bij oudere cliënten is niet makkelijk. Toch is dit problematische gedrag vaak wel te verklaren. Op 29 maart leer je op een andere manier naar dit gedrag te kijken, als individu en als team.
Kom jij in je werk regelmatig ouderen tegen die zorg mijden, roepgedrag vertonen, een dwangstoornis hebben of agressief zijn? Dit problematische gedrag maakt jouw werk als verpleegkundige of verzorgende extra lastig. Het kan overweldigend zijn en maakt dat je aan jezelf kunt gaan twijfelen. Tijdens dit congres leer je hoe je goed om kunt gaan met complex gedrag in de ouderenzorg. Een leerzame dag waarop jij de handvatten krijgt om de juiste zorg te kunnen bieden.
Dit weet je aan het einde van de dag:
- Hoe je psychisch en psychiatrische aandoeningen bij ouderen kunt herkennen
- Hoe je oplossingen kunt vinden bij vastgelopen problematisch gedrag
- Hoe je omgaat met agressie
- Hoe je samenwerkt met het netwerk van de cliënt
- En meer!
Schrijf je in en krijg meer grip op complex gedrag!
Praktisch
Voor wie?
Dit congres is geschikt voor
- verpleegkundigen
- verpleegkundig specialisten
- verzorgenden
- en andere zorgprofessionals die op de werkvloer te maken krijgen met problematisch gedrag bij oudere patiënten.
Tarieven
- €279 | Regulier tarief
€239 | Vroegboektarief- €239 | Abonnee tarief*
Alle tarieven zijn btw-vrij. Bekijk de annuleringsvoorwaarden hier.
*korting voor abonnees van Nursing, TvV en TvZ.
Accreditatie
Accreditatie voor het congres Omgaan met complex gedrag in de ouderenzorg is goedgekeurd voor 5 punten bij het Kwaliteitsregister V&VN.
Vul je relatienummer in op het aanmeldformulier om hiervoor in aanmerking te komen.
Heb je een suggestie voor accreditatie voor een bepaalde beroepsvereniging?
Mail dan jouw verzoek naar manouk.mens@bsl.nl. Wij zullen bij voldoende interesse jouw verzoek in overweging nemen.
Parkeren en route
Van der Valk Hotel Veenendaal ligt direct aan de A12 en is ideaal bereikbaar met de auto. Je kan gratis parkeren in de parkeergarage.
Kom je met het openbaar vervoer? Het hotel ligt op slechts 5 minuten loopafstand van station Veenendaal-De Klomp.
Bekijk de routebeschrijving hier.
Programma
Tijdens deze plenaire interactieve lezing wordt er op verschillende manier naar gedrag gekeken.
Psychiatrische problematiek, we komen het steeds meer tegen in de zorg. Onvoldoende kennis en een niet passende benadering kunnen zorgen voor ontregelend gedrag. In deze lezing gaat Gerben in op verschillend ingewikkelde gedragingen, wat het kan doen met het team én wat we kunnen doen om het gedrag uit te laten doven.
Deze lezing is eerder beoordeeld met een 8,8!
In een actieve afsluiting van het congres gaan we nader in de vroegsignalering van psychische en psychiatrische aandoeningen bij ouderen. Aan de hand van theater worden een aantal situaties belicht. Daarnaast blikken wij graag met u terug op het congres. Welke tip gaat u morgen in praktijk brengen? Welke uitspraak blijft u het meeste bij? Met elkaar vatten we de dag op een vrolijke manier samen!
Deze lezing is eerder beoordeeld met een 8,5!
Programma onder voorbehoud van wijzigingen
Workshops
Tijdens jouw werk in de ouderenzorg krijg je te maken met agressie. Agressie is communicatie: het vraagt aandacht. Dit kan zowel verbaal als non-verbaal (denk aan jouw houding of gezichtsuitdrukking). In deze communicatie zit vaak een boodschap, die misschien voor jou niet altijd even duidelijk is. Daardoor kan het omgaan met agressie in de ouderenzorg soms voor problemen zorgen.
Daarnaast heeft dit ook impact op jou als persoon. Wanneer je je onprettig voelt door bepaalde blikken, een houding, woorden of gebaren, dan kun je drie dingen doen:
- Jouw grens aangeven;
- Jouw ‘ruimte’ vergroten (voor jezelf opkomen);
- De ander uit jouw ‘ruimte’ verwijderen (het gedrag stoppen).
Tijdens deze lezing leert Rolf Tijssen jou hoe je veilig kunt ingrijpen bij agressie in de ouderenzorg en ontvang je tips die je toe kunt passen in de dagelijkse praktijk.
In deze workshop gaan we dieper in op ‘ons gedrag’. Wat bepaalt ons gedrag, hoe kunnen we gedrag van mensen met dementie beter begrijpen (waar komt het vandaan) en hoe kunnen wij daar op inspelen en mee omgaan?
We gebruiken een mix van theorie en ervaringsoefeningen om tot inzicht te komen. Wanneer je collega in het zorgoverleg zegt: ‘Bij mij doet de cliënt dat (onbegrepen gedrag) nooit..’ hebben we soms de neiging om te denken ‘daar heb je háár weer….’, terwijl dit eigenlijk betekent dat deze collega de sleutel heeft tot de oplossing. Een interactieve workshop waarin we benadrukken dat je het beste samen naar deze sleutel kunt zoeken.
Het belang van samenwerking tussen de zorgprofessional en de cliënt is nog nooit zo groot geweest. Maar dit kan spanningen opleveren. Verwachtingen komen niet overeen en opmerkingen als ‘daar betaal ik toch voor’ of ‘daar zijn jullie toch voor’ komen regelmatig voorbij.
De cliënt is zowel afhankelijk van jou als zijn/haar netwerk, daarom heeft spanning onderling een direct effect op de cliënt.
Tijdens deze workshop krijg je praktische tips over hoe je de samenwerking met de mantelzorger kunt verbeteren en deze in kunt zetten in jouw dagelijkse werk.
In de workshop gaan we verder in op problematisch gedrag van bewoners: hoe gaan we om met angstige mensen? Hoe reageren we goed op claimend gedrag? Hoe voorkomen we dat we worden uitgespeeld? De deelnemer verlaat de workshop met concrete handvatten om in het team mee aan de slag te gaan.
Complex gedrag is alleen complex wanneer het niet begrepen wordt. Gaat het hier niet om een uitdaging voor de hulpverlener om beter te kijken wat er aan de hand is? De werkelijkheid wordt bepaald door het perspectief waaruit men kijkt en als de hulpverlener en de oudere niet op elkaar zijn afgestemd, noemen we dat een probleem. Gaat het niet gewoon over een andere opvatting over dezelfde werkelijkheid? Of is het toch de persoonlijkheid, psychiatrische problematiek van de oudere, ervaringen, hindernissen in de levensloop of andere voetangels en klemmen die voortkomen uit ervaringen die onbuigzaam lijken? Hoe ga je als hulpverlener hiermee om? In dit verhaal wordt u uitgedaagd stil te staan bij de basis van alle hulp: contact en verbinding.
Wat heeft men geleerd na het bijwonen van deze sessie?
- Dat kennis over persoonlijkheids- en psychiatrische problematiek essentieel zijn om aan te sluiten bij behoeften en oplossingsstrategieën van ouderen
- Dat verhalen in grote mate bepalen hoe we ons zelf beleven en daar naar handelen
- Dat we grotendeels onbewust handelen en daardoor moeilijk kunnen veranderen
- Dat de overtuiging en geloof in een eigen theorie door de hulpverlener van groot belang is om de oudere te helpen
- Dat er geen hulp mogelijk is zonder verbinding tussen oudere en hulpverlener
In de workshop gaan we, op een zeer interactieve wijze aan de slag met het kijken naar zogenoemd ‘probleemgedrag’/onbegrepen gedrag. Dit om bewustwording van het eigen aandeel in genoemd gedrag te verkrijgen. Door een heel simpel voorbeeld zal de deelnemer zich direct bewust gaan worden van zijn aandeel in onbegrepen gedrag. Ook door alledaagse situaties met elkaar te delen, wordt deze voor eenieder heel herkenbaar binnen de ouderenzorg (PG). De deelnemer zal hierdoor makkelijk een vertaalslag kunnen maken naar eigen praktijk.
Sprekers
Rogier Elshout
Barbara Oppelaar
Rolf Tijssen
Gerard Lohuis
Gerben Bergsma
Jan van der Hammen
Geert Bettinger
Reviews
“Zowel de lezingen als de workshops waren echt geweldig. Super interessant en leerzaam op een leuke manier gebracht en gelijk toepasbaar op de werkvloer.”

“De organisatie was goed verzorgd en goed op elkaar afgestemd.”

“De diversiteit aan sprekers. De kennis die ze hebben en de manier waarop ze je betrekken tijdens de workshops.”

“De workshop werden met humor en een knipoog gegeven, waardoor er herkenbaarheid was die omdenken in ons soms roestig zorgverlenen zal brengen.”

“Ik ben erg gecharmeerd van de presentatie en de visie van Gerben Bergsma. Hotel was prima, catering goed verzorgd.”

“Heldere uitleg en presentaties. Goed bedacht aan het eind het rollenspel te doen, dat houdt je meer alert. Ruime keus in workshops.”

“De sfeer, het enthousiasme van de sprekers en de groep, de kennis en kunde van de sprekers en de mogelijkheid van het stellen van vragen en aangaan van discussie.”

Contact
Bekijk ook
Blijf op de hoogte
van de leukste Nursing congressen