Jij ziet straks geen problemen, maar oplossingen!
Omgaan met complex gedrag in de ouderenzorg
Claimend gedrag, zorgmijden, manipulatie of zelfs agressie: als jij werkt in de ouderenzorg krijg jij gegarandeerd met complex gedrag te maken. Om hier goed mee om te gaan moet je weten wat er achter dit gedrag zit. Want vaak is dit slechts een uiting van een onderliggende behoefte.
Maar wat is nou precies complex gedrag? Hoe leer je dit gedrag te begrijpen? Hoe neem je jouw team mee in de juiste benadering? En welke hulpmiddelen kan jij hierbij inzetten?
Op woensdag 5 maart leer jij anders naar complex gedrag te kijken. Met verschillende leervormen zoals inspirerende lezingen, beeldend theater en praktische sessies zie jij straks geen problemen maar oplossingen!
Voor wie?
Dit congres is bedoeld voor zorg- en welzijnsprofessionals werkzaam in de ouderenzorg, zoals verpleegkundigen, verzorgenden, casemanagers, praktijkondersteuners, teamleiders, maatschappelijk werkers en sociaal werkers.
Kijktip:
Spreker Gerben Bergsma over dit congres
Een initiatief van:
Accreditatie
5 puntenAccreditatie voor het congres Omgaan met complex gedrag in de ouderenzorg is goedgekeurd voor 5 punten bij:
- Kwaliteitsregister V&V
- Register Zorgprofessionals (scholing algemeen, wijkverpleegkunde, GGZ, dementieverpleegkunde, SPV)
- Verpleegkundig Specialisten Register
Vul je relatienummer in op het aanmeldformulier om hiervoor in aanmerking te komen.
Suggesties voor accreditatie?
Mail jouw verzoek naar matthijs.kievit@bsl.nl. Wij zullen jouw verzoek in overweging nemen.
Welkom en opening van de dag
Jan van der Hammen, dagvoorzitter, trainingsacteur
Ethische dilemma’s in de zorg voor ouderen
Jasmijn de Lange, zorgethicus, docent en verpleegkundige
Als professional in de ouderenzorg loop je regelmatig tegen morele of ethische dilemma’s aan. Grote thema’s maar ook kleine alledaagse onderwerpen vragen jouw aandacht. Je moet afwegen hoever je kunt gaan, wat verantwoord is in die situatie en je verhouden wat er van je wordt verwacht.
Tijdens deze lezing krijg je inzicht in jouw eigen opvattingen over goede zorg en die van anderen, welke dilemma’s er spelen in de zorg voor ouderen én krijg je handvatten in het uitpluizen van een ethisch dilemma. Naast de theorie is er ruimte voor uitwisseling, oefeningen uit de praktijk en reflectie.
Goede slaap hoeft geen droom te zijn
Ester Bertholet, specialist ouderengeneeskunde & eigenaar Praktijk Ouderengeneeskunde Bertholet
Veel mensen slapen slecht of denken dat ze slecht slapen. Het kan een grote bron van zorgen, vermoeidheid, eenzaamheid, frustratie en allerlei lichamelijke en geestelijke klachten zijn. Uitleg over wat (goede) slaap eigenlijk is, kan al een groot verschil maken. Geruststelling is daarna vaak belangrijk maar in deze presentatie krijg je ook concrete tips waarmee je met mensen samen aan de slag kunt. Er kan meer verbeteren dan je denkt!
Wat heeft men geleerd na het bijwonen van deze sessie?
- Slaapperceptie (veel mensen denken dat ze slecht slapen, maar slapen prima)
- Een goede nacht begint bij een goede dag
- Het belang van ritme voor slaap
Ochtendpauze
Theater ‘Kijk naar mij’ over claimend gedrag en onrust
Jan van der Hammen, dagvoorzitter en trainingsacteur & Marij Verhaevert, trainingsacteur
In de zorg is het normaal dat jouw cliënten en patiënten een beroep op jou doen en jouw aandacht vragen. Maar als dat veel gebeurd, kan dit lastig of belastend worden. We spreken dan al snel van claimend (of aandachtvragend) gedrag.
‘Door middel van interactief theater verkennen we dergelijke situaties uit jouw dagelijks werk en krijg je praktische tips en tricks over hoe je in het vervolg omgaat met claimend gedrag of onrust bij jouw cliënt of patiënt.’
Lunchpauze
Workshopronde 1
Workshopronde 2
Middagpauze
Workshopronde 3
Einde programma
Ouderenpsychiatrie voor verpleegkundigen
Martin Kat, ouderenpsychiater-psychotherapeut en consulent bij het CCE
Meer informatie volgt spoedig
Teamdynamiek en probleemgedrag: een signaleringsplan voor je team
Gerben Bergsma, Eigenaar Bergsma en De Boer Bij- en Nascholing
In deze tijd waarin vragen steeds complexer worden en personeel steeds schaarser is, moeten we aandacht besteden aan het uithoudingsvermogen en werkplezier van verpleegkundigen, helpenden en verzorgenden. Broodnodig om het ingewikkelde werk te kunnen doen. Als het goed gaat met de verzorgende, helpende of verpleegkundige, dan gaat het ook goed met de bewoners, patiënten of cliënten. In deze sessie leer je hoe je verschillende toestanden van je team kunt herkennen én hoe je met elkaar in constructieve samenwerkingsmodi kunt blijven. Er wordt onder andere stilgestaan bij het ontgiften van toxische teams en meer lijn in de samenwerking te krijgen.
Dementie en onbegrepen gedrag
Jan van der Hammen, trainer en consulent bij het CCE
Tijdens deze sessie gaan we dieper in op het gedrag. Ieder gedrag heeft namelijk een aanleiding. En als we deze aanleiding weten te vinden, kunnen we dit gedrag ook beïnvloeden.
Wat bepaalt ons gedrag? En hoe kunnen we het gedrag begrijpen van mensen met dementie? En misschien nog belangrijker, hoe kun je dit gedrag beïnvloeden?
Tijdens deze sessie gaat Jan van der Hammen in op bovenstaande vragen. Hij gebruikt daarbij een mix van theorie en improvisatie om tot bepaalde inzichten te komen.
Het programma is onder voorbehoud van wijzigingen.
Reviews
Toelichting tekst bij reviews: Nursing congressen worden steevast hoog beoordeeld, en daar zijn we enorm trots op! Bij ons staat evaluatie hoog in het vaandel. Na elk congres wordt een evaluatie verzonden en zorgvuldig verwerkt. Jouw waardevolle feedback is essentieel om onze congressen steeds verder te verbeteren en te laten groeien.
Mensgericht en Inspirerend
'Krachtige handvatten gekregen voor betere zorg aan ouderen. Gerben Bergsma sprak met humor en begrip, een absolute highlight. Mijn eerste congres was leerzaam en onvergetelijk. Een aanrader voor elke verpleegkundige!'
Menselijke Focus
'Door meer naar de mens te kijken in plaats van de cliënt, onderscheidt dit congres zich. Ik heb geen verbeterpunten.'
Vanuit de Patiënt
Stimulans gekregen om niet direct oplossingsgericht te denken, maar vanuit de patiënt. Alles werd laagdrempelig en benaderbaar gepresenteerd in heldere taal, met boeiende casussen. Een eye-opener voor elke verpleegkundige!'
Dialoog Opent Deuren
'Ondergedompeld in de WZD en gesloten settings. Ontdekte het belang van dialoog om binnen onze organisatie 'de deuren te openen'. Essentieel voor organisaties zonder huidig beleid hierop. Een verhelderend inzicht voor elke zorgprofessional!'
‘Fijne tips en handvatten voor een nog betere zorgverlening voor onze kwetsbare ouderen. Informatie om over na te denken en samen over te sparren met het team/ op de afdelingen. Vooral kijken naar de mens, dit is zo belangrijk en zal hierin ook een coachende rol gaan nemen.’
"Ik heb handvatten gekregen hoe ik de onrustige cliënt anders kan benaderen, en hoe ik zelf in de zorg kan gaan staan om de onrust om te keren."
“De workshop werden met humor en een knipoog gegeven, waardoor er herkenbaarheid was die omdenken in ons soms roestig zorgverlenen zal brengen.”
“Zowel de lezingen als de workshops waren echt geweldig. Super interessant en leerzaam op een leuke manier gebracht en gelijk toepasbaar op de werkvloer.“
Praktische info
Tarieven
- Vroegboektarief (1e 50 aanmeldingen)
- 249
- Regulier tarief
- 299
- Abonneetarief
- 249
Alle tarieven zijn exclusief BTW. Bekijk de annuleringsvoorwaarden hier.
*korting voor abonnees van Nursing, TvV en TvZ.
Parkeren en route
De ReeHorst ligt op slechts 250 meter van treinstation Ede-Wageningen. Kom je met de auto? Dan is het 5 minuten rijden vanaf de A12 of A30.
Algemeen
Wo 5 maart 2025
ReeHorst
Bennekomseweg 24
6717 LM Ede
FAQ
Heb je een vraag? Kijk dan bij het overzicht van veel gestelde vragen.
Of neem contact op met onze klantenservice.