Het nieuwe systeem van veilig melden van incidenten in zorginstellingen leidt niet tot aantasting van patiëntenrechten. Dit stellen de KNMG en de NPCF in een reactie op de uitzending van EenVandaag van zaterdag jl.
Melden van fouten kan juist bijdragen aan een grotere openheid over
medische missers richting patiënten en hun naasten, zo menen beide
organisaties.
medische missers richting patiënten en hun naasten, zo menen beide
organisaties.
Scheiding
Volgens de KNMG en de NPCF zijn systemen om incidenten te melden iets heel anders
dan procedures tegen hulpverleners die fouten hebben gemaakt. Er is juist een
scheiding tussen deze twee aangebracht om meer incidenten gemeld te krijgen,
iets waar iedereen bij gebaat is, aldus de organisaties.
Volgens de KNMG en de NPCF zijn systemen om incidenten te melden iets heel anders
dan procedures tegen hulpverleners die fouten hebben gemaakt. Er is juist een
scheiding tussen deze twee aangebracht om meer incidenten gemeld te krijgen,
iets waar iedereen bij gebaat is, aldus de organisaties.
Waarborgen
Het melden van incidenten – en hiervan leren
– is de basis van het verbeteren van de kwaliteit van zorg. Hulpverleners dienen
vanaf 2008 alle fouten te melden. Hierbij gaat het er niet om of de hulpverlener
wel of niet verantwoord heeft gehandeld. Daarvoor bestaan andere procedures die
de rechten van de patiënt wel degelijk waarborgen, aldus KNMG en NPCF.
Het melden van incidenten – en hiervan leren
– is de basis van het verbeteren van de kwaliteit van zorg. Hulpverleners dienen
vanaf 2008 alle fouten te melden. Hierbij gaat het er niet om of de hulpverlener
wel of niet verantwoord heeft gehandeld. Daarvoor bestaan andere procedures die
de rechten van de patiënt wel degelijk waarborgen, aldus KNMG en NPCF.
Openheid
Voor een patiënt die te maken krijgt met een
medische fout zijn er verschillende klachtmogelijkheden. Dit zijn stappen die
mensen overigens niet graag zetten. Ervaring leert dat mensen zich vaak beter
geholpen voelen als naar hen wordt geluisterd, excuses worden gemaakt en
maatregelen worden getroffen om fouten in de toekomst te voorkomen. Daarvoor is
openheid nodig. Het is juist die openheid waaraan het jarenlang heeft ontbroken,
zo stellen KNMG en NCPF. Zij hopen dan ook dat meer openheid over incidenten ook
leidt tot een grotere openheid richting de patiënt en familie.
Voor een patiënt die te maken krijgt met een
medische fout zijn er verschillende klachtmogelijkheden. Dit zijn stappen die
mensen overigens niet graag zetten. Ervaring leert dat mensen zich vaak beter
geholpen voelen als naar hen wordt geluisterd, excuses worden gemaakt en
maatregelen worden getroffen om fouten in de toekomst te voorkomen. Daarvoor is
openheid nodig. Het is juist die openheid waaraan het jarenlang heeft ontbroken,
zo stellen KNMG en NCPF. Zij hopen dan ook dat meer openheid over incidenten ook
leidt tot een grotere openheid richting de patiënt en familie.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account