Verpleegkundigen en andere zorgverleners verzwijgen vaak medische fouten. Dat blijkt uit een artikel in de Consumentengids die zaterdag is verschenen.
In de nieuwe Consumentengids staat een uitgebreid artikel over de op Nursing eerdergenoemde enquête onder 670 verpleegkundigen. Daarin staat onder meer dat verpleegkundigen hun mond in veel gevallen stijf dichthouden over incidenten en fouten die zij – en hun collega’s en artsen – maken, ondanks het feit dat zij incidenten veilig kunnen melden.
Vooral medicatiefouten
Volgens de ondervraagde verpleegkundigen worden er vooral veel medicatiefouten gemaakt: 83 procent heeft daar recent mee te maken gehad. Van die 83 procent geeft zegt meer dan 80 procent dat een verkeerde dosering of een verkeerd geeftijdstip minimaal een keer per maand voorkomt. Meer dan 40 procent zegt zelfs dat dit wekelijks gebeurt.
Patiënten overleden
In de enquête onthulden 33 verpleegkundigen dat er op hun afdeling tussen september 2008 en juni 2009 één of meerdere patiënten zijn overleden door een incident. Daarnaast noemen de verpleegkundigen incidenten als verkeerde diagnoses en artsen die niet op komen dagen als een patiënt in nood verkeert. Incidenten worden niet geregistreerd omdat het volgens de ondervraagde verpleegkundigen te ingewikkeld is of omdat er geen tijd voor is. Een andere reden is dat verpleegkundigen bang zijn hun baan te verliezen of hun collega’s niet willen ‘verraden’.
Medisch tuchtrecht
Directeur Bart Combée van de Consumentenbond wil dat ziekenhuisdirecties als ze moedwillig incidenten verzwijgen bestuursrechtelijke boetes moeten krijgen. Artsen en verpleegkundigen moeten via het medische tuchtrecht aangepakt worden, stelt hij in De Telegraaf.
Door: redactie Nursing
Consumentengids / De Telegraaf
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account