Een keurmerk hebben voor de kwaliteit van zorg geeft geen enkele garantie dat de zorg in de betreffende instelling ook daadwerkelijk beter is.
Het verplicht stellen van een kwaliteitsmerk leidt dan ook niet automatisch tot betere kwaliteit van de instellingen.
Rapport
Dit concludeert het onderzoeksbureau Plexus in een nog niet gepubliceerd rapport over de zorg in 120 verzorgingshuizen, verpleeghuizen en thuiszorginstellingen. Opdrachtgever was de Inspectie voor de gezondheidszorg.
Niet gericht op zorg
De inspectie kan zich vinden in de conclusies van Plexus. ‘Keurmerken zijn vooral gericht op systemen en op de kwaliteit van processen en structuren; heel belangrijk, maar die leiden niet per definitie tot betere zorg voor patiënten’, zegt een woordvoerder.
Zorginstelling
De inspectie pleit voor kwaliteitsaccountants in de zorgsector. Die zouden, net als financieel accountants, moeten controleren of de gegevens die een zorginstelling over de eigen kwaliteit publiceert, betrouwbaar zijn.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account