Klinisch redeneren: de 6 stappen

Als de toestand van een patiënt verslechtert, kun jij dan verklaren waaraan dit precies ligt? Handel je op basis van parate biomedische kennis of vaar je blind op je ervaring en intuïtie? Leer je observaties te onderbouwen met de methode van oud-verpleegkundige en docent Marc Bakker. Om richting te geven aan klinisch redeneren ontwikkelde hij een methode die bestaat uit zes stappen: Proactive Nursing.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Marc Bakker.jpg
Marc Bakker

‘Binnen die zes stappen stappen hebben we gekozen voor gerichte tools die we redeneerhulpen noemen, zoals de SBAR (Situation, Background, Assessment en Recommendation. Hiermee kun je elke stap gestructureerd en op een eenduidige manier uitvoeren. Het geeft je houvast bij het redeneren en het zorgt voor duidelijke communicatie met je collega’s, omdat je dezelfde methode en begrippen gebruikt. De zes stappen kun je bij verschillende problematieken gebruiken. Ook bijvoorbeeld bij de adl. Maar dan heb je wel weer andere tools nodig, zoals de ICF (International Classification for Functions). Het klinisch beeld van de patiënt en de situatie op dat moment

4
113080

Wil je dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen. Wil je dit?

Ben je al abonnee? Log dan in en lees verder

4 REACTIES

  1. Klinisch redeneren is niet nieuw; deze vaardigheid was de basis van de Inservice A- opleiding; alleen de term werd nog niet gebruikt, datzelfde geld voor bijvoorbeeld de SBAR methode of de Can Medsrollen.
    Niet onbelangrijk is dat tijdens de Inservice opleiding ook zeer uitgebreid les werd gegeven in anatomie/fysiologie, ziekteleer en psychologie en omgangskunde; kennis die onontbeerlijk is om klinisch redeneren toe te passen daar waar de hbo en mbo-v op dit vlak nogal eens tekort schoten.

  2. Lees alle reacties
  3. Ben het eens met Lucia, motiveren en inzichten wat ze verwerven en niet wat ze moeten laten helpt om te stoppen. Vaak denken ze dat het plezier hun wordt ontnomen en niet wat krijg ik er voor terug.
    Als je een kind vertelt iets niet te doen gaan ze het juist doen. Bij verslavingen kun je het moeilijk niet doen hiervoor wordt heel veel motivatie gevraagd.

  4. Ik ben enorm fan van klinisch redeneren, kan op die manier al mijn kennis en ervaring inzetten om multi disciplinair een zo goed mogelijke behandeling in te zetten.
    Ik struikelde echter over de zin: op de lange termijn zal meneer moeten stoppen met roken.
    Ik ga ervan uit dat de patiënt op de hoogte is van de schadelijke effecten van roken, het is niet aan mij om dat er nog eens in te wrijven, is denk ik ook volkomen zinloos en niet getuigen van respect.
    Liever ga ik met deze meneer het gesprek aan hoe hij hier tegenover staat en wat wij voor hem zouden kunnen betekenen als hij gemotiveerd is om te stoppen met roken.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.