Kwart verzorgenden vindt zorg eigen verpleeghuis ondermaats

Bijna een kwart van de verzorgenden en verpleegkundigen vinden dat de kwaliteit van zorg die zij in het verpleeghuis kunnen bieden onvoldoende of zelfs slecht.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Kwart verzorgenden vindt zorg eigen verpleeghuis ondermaats

Dit blijkt uit onderzoek van actualiteitenprorgramma EenVandaag onder 1100 verzorgenden en verpleegkundigen die lid zijn van beroepsvereniging V&VN. De knelpunten van de zorg zijn onder andere te weinig gekwalificeerd personeel, te weinig tijd om goede zorg te verlenen, en te weinig persoonlijke aandacht aan cliënten kunnen geven. Verder heeft het zorgpersoneel last van te veel papierwerk. Verpleegkundige Gretha Jochems: ‘Door het tijdgebrek blijven sommige cliënten tot twaalf uur in bed liggen.’

Klik hier om het item van EenVandaag te bekijken.

Door deze knelpunten zouden er veel fouten voorkomen, zoals het geven van verkeerde medicatie, onnodige valincidenten, vervuiling en ondervoeding. Een op de tien ondervraagden ziet dit soort fouten dagelijks gebeuren, twee op de tien wekelijks, en 35% maandelijks. Volgens 28% van de ondervraagden gebeuren dit soort fouten (bijna) nooit.

Klik hier voor de resultaten van het onderzoek.

Vorige week presenteerde staatssecretaris Martin van Rijn het Plan van Aanpak Kwaliteit Verpleeghuizen. Van Rijn gaf aan dat hij de reactie van cliënten en zorgpersoneel het belangrijkst vond. Uit het onderzoek van EenVandaag blijkt dat 69% van de verzorgenden en verpleegkundigen denken dat het plan niet haalbaar is, wegens geldgebrek. Zij denken ook dat het plan de kern van het probleem niet raakt: de hoge werkdruk. De ondervraagden denken dat deze niet zal dalen, maar alleen zal toenemen.

Hoofdpunten van het Plan van Aanpak Kwaliteit Verpleeghuizen zijn dat de bewoner en de familie meer centraal staat, meer scholing voor verzorgenden, scherper toezicht door de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en minder verplichte administratie. Van Rijn: ‘Ik wil in ieder Nederlands verpleeghuis liefdevolle zorg door trotse medewerkers die bijdraagt aan een waardige oude dag.’ Hoofdpunten in dit plan zijn dat de bewoner en de familie meer centraal staat, meer scholing voor verzorgenden, scherper toezicht door de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en minder verplichte administratie.

2 REACTIES

  1. Last van veel papier werk…dat zou op computer minder worden maar is veeleer meer geworden……voorheen dossiers kastje met communicatie map protocollen, en besprekingen.
    Nu gaan dossiers op pc, communicatie via mail/map, Adl zorg mapje per kamer, ik vind dat er veel meer administratie is bijgekomen. Dat is tijd wat van cliënten afgaat.

  2. Lees alle reacties
  3. Beste verzorgenden in de verpleeghuizen,
    hebben jullie een stem in het beleid van jullie verpleeghuis? Is er een beleidsparticipatie?
    Vinden jullie dat wenselijk?
    Hoe wordt dat georganiseerd in jullie verpleeghuis?
    Leidt beleidsparticipatie door verzorgenden in hun verpleeghuis tot meer tevreden zorgverleners? En komt dit de kwaliteit van de zorg ten goede?
    Dank,
    Geert

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.