Motivatie om te leren bij oudere verpleegkundigen

Dat ouderen geen nieuwe dingen meer willen leren, is een misverstand. Ook oudere (50-plus) verpleegkundigen blijven zich ontwikkelen, maar ze maken andere keuzes dan jongeren.
Wetenschap

Dit artikel is verschenen in Nursing-magazine januari 2016.

Oudere (50-plus) verpleegkundigen blijven zich ontwikkelen, maar maken andere keuzes dan jongeren. Dat concludeert beleidsadviseur Inge Pool in haar proefschrift. Zij interviewde verpleegkundigen van diverse leeftijden. In eerste instantie noemen verpleegkundigen bij continue ontwikkeling vooral externe scholing en werkgroepen. Bij doorvragen blijkt het leren voor een belangrijk deel te gebeuren op de afdeling. Het werk zelf, nieuwe taken of een patiënt met een onbegrepen ziekte, vormt een belangrijke prikkel om dingen bij te leren. Het onderzoek laat zien dat oudere verpleegkundigen niet onverschillig staan tegenover verdere ontwikkeling, maar dat hun leren

0
58

Wil je dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen. Wil je dit?

Ben je al abonnee? Log dan in en lees verder