Neuropathische klachten door chemotherapie: wat moet je weten

Chemotherapie kan allerlei bijwerkingen geven, waaronder neuropathische klachten als tintelingen en doofheid in ledematen. Deze kunnen patiënten jaren later nog belemmeren in het dagelijks leven.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
verpleegkundigen kunnen alerter zijn op signalen van neuropathie bij oncologische patiënten
Neuropathie is een groot probleem onder kankerpatiënten, maar ook moeilijk te signaleren. (Illustratie: Stouthandel)

Dit artikel is verschenen in Nursing-magazine mei 2017.

Bij chemotherapie kunnen allerlei bijwerkingen optreden, zoals misselijkheid en een tekort aan bloedplaatjes en/of witte bloedcellen. Maar ook zenuwschade: chemotherapiegeïnduceerde perifere neuropathie (CIPN). Voor de patiënt een erg vervelend fenomeen en bovendien iets wat blijvend kan zijn. CIPN veroorzaakt sensorische klachten zoals tintelingen, pijn, kou en doofheid in handen en voeten en in mindere mate motorische klachten met krachtsverlies in armen en benen.1

Tonneke Beijers, arts-assistent in het Máxima Medisch Centrum in Eindhoven/ Veldhoven, deed onderzoek naar de ernst van neuropathie en de impact daarvan op de kwaliteit van leven van

0
578

Wil je dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen. Wil je dit?

Ben je al abonnee? Log dan in en lees verder

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.