Minder medicatiefouten door veiligheidshesje

Er worden minder medicatiefouten gemaakt, als degene die de medicijnen uitdeelt hierbij niet gestoord wordt. Dit blijkt uit de praktijkervaring van verpleegkundigen in het Máxima Medisch Centrum in Eindhoven en Veldhoven, zij dragen speciale medicatieveiligheidshesjes.
Minder medicatiefouten door veiligheidshesje

Om de verstorende omgevingsfactoren te reduceren, introduceert het Máxima Medisch Centrum opvallende hesjes met daarop de tekst ‘medicatieronde: niet storen aub’. Deze kunnen verpleegkundigen dragen bij het uitdelen en toedienen van medicatie. ‘Zo kan de verpleegkundige zich volledig richten op dit cruciale moment in het zorgproces’, aldus Sjoukje Troost, ziekenhuisapotheker en voorzitter van het landelijke expertteam High Risk Medicatie.

Minder medicatiefouten
‘Ernstige medicatiefouten komen voor bij medicatie die via een injectie of infuus wordt gegeven aan de patiënt. Voorbeelden zijn: verkeerde oplosvloeistof, verkeerde pompstand bijvoorbeeld door een rekenfout, niet de juiste hygiënemaatregelen of geen dubbele controle. Deze medicatiefouten zijn vaak mensgebonden maar kunnen ook te maken hebben met materiaal of omgevingsfactoren’, zegt Troost. ‘Uit onderzoeken en ook uit onze praktijk blijkt dat er minder fouten worden gemaakt als de verpleegkundigen niet worden gestoord.’

Niet nieuw
Helemaal nieuw zijn de veiligheidshesjes niet. In het kader van het Verbeterproject Mediactieveiligheid van Zorg voor Beter schafte verpleeghuis Norschoten in Barneveld soortgelijke hesjes aan. Het hele artikel over het verbeteren van de medicatieveiligheid in het verpleeghuis kun je lezen in de special Zorg voor Beter van Nursing verschenen in maart 2008.

Máxima Medisch Centrum
Door: redactie Nursing

Twitter
Op de hoogte blijven? Volg Nursing.nl op Twitter!

21 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. ook wij gebruiken deze hesjes. Die van ons zijn niet over het hoofd te zien. Zijn van die knalgele fluoriserende. Met niet storen erop. We worden nog wel gestoord, door familie, maar minder. Je krijgt wel van die opmerkingen: ben je met de wegbezig of heb je pech!

  3. Wij hebben ook de hesjes op de afdeling maar hier werkt het niet zo goed. Wij zijn een kleine afdeling en werken met een beperkt aantal verpleegkundigen (vaak maar 1 gediplomeerde) Naast het delen van medicatie wil ook de arts vaak beleiden overleggen, de familie informatie, krijg je telefoon en moeten patienten van en naar onderzoeken worden gereden. Wanneer je dus niet gestoord kan worden, ligt dit allemaal stil en kun je ook geen goede zorg verlenen. Ook met een hesje is het voor mij niet mogelijk om in spagaat te gaan.

  4. Wat leuk om te zien dat het niet-storen-hesje zo breed is overgenomen. Het idee is inderdaad ontstaan in één van de Zorg voor Beter verbetertrajecten die Vilans uitvoerde in de langdurige zorg. En met regelmaat zien we het hesje opnieuw opduiken, nu ook in het ziekenhuis. En natuurlijk is het hesje niet dé oplossing voor het probleem van het gestoord worden, maar wel een oplossing die voor vele afdelingen of teams werkt. Mijn advies is dan ook: blijf zoeken naar de oplossing die goed bij jullie past, en doe je voordeel met de ideeën van anderen.
    Vilans is nog steeds actief op het terrein van medicatieveiligheid. Voor meer informatie zie http://www.vilans.nl.
    Marijke Wigboldus, projectleider Medicatieveiligheid, Vilans

  5. Wat een onzin, die hesjes! Je loopt juist extra in de kijker, aanleiding om extra aangesproken te worden. Gewoon je poot stijf houden en “nu even niet” zeggen en verwijzen naar iemand anders. En als je alleen bent op een afdeling heeft ’t helemaal geen zin om zo’n hesje aan te doen, toch?

  6. het werkt niet.. op geen enkele van de vele afdelingen waar ik gewerkt heb. Dan krijg je namelijk “ik weet dat ik eigenlijk niet mag storen maar…”
    ik heb ook op een afdeling gewerkt waar je alleen maar medicatie mocht delen met dat hesje, het kwam dan niet zelden voor dat de hesjes kwijt waren en je daar eerst een kwartier naar liep te zoeken.
    Naar mijn idee geen denderend succes.
    Idee is leuk, uitvoering wat minder.

  7. Gewoon vriendelijk zeggen nu niet gestoord te willen worden omdat je medicijnen aan het delen bent.
    Op PG lukt dat met bewoners niet altijd, maar collega,s, familie kun je prima vragen.
    “U, ziet, …
    of aan de telefoon: ” over .. min terugbellen….

  8. Het meest trieste rondom het uitdelen van de medicatie vind ik, dat er verzorgenden/verpleegkundigen zijn die medicijnen delen waarvan ze niet weten welk medicijn het überhaupt is! Naar mijn idee liggen daar meer fouten, dan bij het storen van de verzorgende/verpleegkundige tijdens het delen. Ik ben namelijk van mening dat een verzorgende/verpleegkundige zelf gemakkelijk verantwoording kan nemen voor zijn taken, door het te zeggen!

  9. Ik heb goede ervaringen met het hesje. Je wordt (ervan uitgaand dat het principe van het hesje bekend is) niet zo snel voor “onzin-dingen” afgeleid van je medicijnen. Ook niet door collega’s! Je kunt zo sneller en vooral beter gefocust delen. De vragen die ze stellen kunnen over 10 minuten ook worden gesteld, wanneer je je “service rondje” loopt.

  10. In een verpleeghuissetting waar je huiselijkheid hoog in het vaandel hebt staan is dit volkomen belachelijk! Ben je eindelijk van de uniformen af, krijgen we dit.
    En daarbij : je geeft een signaal af dat normaal en vriendelijk communiceren vervangen kan worden door een kledingstuk. En wat voor een kledingstuk:de associatie met nood en narigheid is gauw gemaakt. Niet bepaald geruststellend voor mensen met dementie.

  11. Ik ben het met Susan eens, dat er vaak mensen in de verpleging zijn die niet weten wat er aan medicatie gegeven wordt.
    Hier kan je denk ik door betere scholing ook veel fouten uit halen.
    Het is trouwens triest dat dit nodig is ( een hesje) Je dient je medicatie uit te zetten in een rustige ( medicijnkamer) of iets dergelijks.Dat zou al veel voorkomen!!!!!
    Dan is zo’n hes helemaal niet nodig.

  12. Dit is weer zo iets ondoordachts van verpleegtehuizen , dat er minder fouten worden gemaakt op een afdeling in het ziekenhuis dat lijkt me vanzelf sprekend als je het in alle rust kan doen maar er blijven veel mensen die hun vraag belangrijker vinden dan de medicatie van een ander. Ik werk zelf op een PG afdeling en we moeten sinds kort ook een hesje aan maar denk je nou echt dat een zwaar dementerende oudere bewonder iets daarvan aantrek ? bovendien wekken de kleuren van een hesje meestal aggressie op zo merkten wij. ( ik bedoel hier het fel gele of oranje wegwerkzaamheden vestje mee met dan de tekst )

  13. Ik vind de medicatiehesjes wel werken. Je wordt beduidend minder gestoord. Je beschermd jezelf, je hoeft niet steeds uit te leggen dat je even geen tijd hebt. Mocht de patiënt het hesje niet herkennen omdat zij dementerend is, dan zijn er altijd jou collega’s nog die jou niet zullen storen voor een vraag die kan wachten. En je moet het ook niet te zwart wit zien.
    Het frappante is wel dat in mijn ziekenhuis een groot gedeelte van de medewerkers het lachwekkend vind om zo’n hes te dragen en onzin. Maar dat de patiënten en bezoekers die ik hier naar vraag het dragen van een hesje heel professioneel vinden over komen. Het geeft nog meer vertrouwen. Het geeft een beeld dat we serieus met onze medicatie omgaan. Jammer dat een aantal zorgverleners dat zo niet zien en er negatief over denken. Ik denk dat als ik zelf of mijn kinderen in het ziekenhuis opgenomen zouden liggen ik het gevoel heb dat het ziekenhuis er alles aan doet om medicatiefouten te verminderen. Men moet er aan wennen natuurlijk en het vraagt discipline om het hesje te dragen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.