Gebroken diensten komen in de thuiszorg veel voor en lijken toe te nemen. Veel verpleegkundigen en verzorgenden zijn daar niet blij mee.
Dit blijkt uit een vragenlijstonderzoek van het Nivel onder verpleegkundigen en verzorgenden in het Panel Verpleging en Verzorging. De helft van de ondervraagden draait wel eens gebroken diensten: verzorgenden nog wat vaker dan verpleegkundigen (57 procent respectievelijk 39 procent).
Dezelfde gezichten
Thuiszorginstellingen plannen gebroken diensten om ervoor te zorgen dat cliënten zoveel mogelijk dezelfde gezichten zien tijdens de zorgmomenten, die een piek kennen in de ochtend- en de avonduren. Dit mag volgens de cao VVT: een onderbreking van eenmaal per werkdag is toegestaan waarbij de onderbreking geldt als eigen tijd, mits de werknemer diensten draait van minimaal twee aaneengesloten uren.
Werk en privé
Gebroken diensten mogen dan goed zijn voor de thuiszorginstellingen en de cliënten, maar een derde van de verpleegkundigen en verzorgenden met gebroken diensten is er ontevreden over, meldt het Nivel. Met name het combineren van werk en privé wordt als probleem genoemd. Ook geven meerdere deelnemers aan dat zij een zware psychische belasting ervaren, zoals één van hen verwoordt: ‘Mentaal ben je 11 uur aan het werk’.
Meer zeggenschap
Volgens de onderzoekers kan het helpen om verpleegkundigen en verzorgenden meer te betrekken bij bij het indelen van de diensten, zodat deze beter afgestemd kunnen worden op de privé-omstandigheden: ‘Meer zeggenschap vermindert mogelijk de last. Binnen zelfsturende teams wordt dit nu al gedaan’.
Stichting Schakelring gaf haar medewerkers meer zeggenschap bij het plannen van diensten met digitaal zelfroosteren, lees hier meer over deze aanpak.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account