De zorg voor ouderen wordt complexer, dus krijgen verzorgenden ig steeds meer te maken met de zogenaamde vgg’er: verpleegkundige gerontologie geriatrie. Vijf dingen die goed zijn om te weten.
1. De vgg’er is een vrij nieuw beroep. De opleiding HBO-vgg is in 2009 van start gegaan. Er zijn inmiddels ruim 300 HBO vgg’ers afgestudeerd of in opleiding.
2. Het doel van de vgg’er is het omhoog brengen en op peil houden van de kwaliteit van zorg, onder andere door verzorgenden ig op de werkvloer te coachen en adviseren. Vgg’ers kunnen -afhankelijk van de behoefte van de zorginstelling- hun functie op verschillende manieren invullen: zorgregisseur, communicator, netwerker, kenniswerker, en coach. Een vgg’er kan een adviesorgaan voor verzorgenden zijn. Bijvoorbeeld als je te maken hebt met een onrustige cliënt met dementie: de vgg’er kan meekijken als je je zorgtaken vervult, en daar waar nodig advies geven. Vgg’er Anneke Peters is werkzaam in de kleinschalige woonvorm Het Kulturhuis van zorgorganisatie STMR in Lienden. Aan Tijdschrift voor Verzorgenden vertelt zij: ‘Zo was er een meneer waarbij de zorg heel stroef ging. Tijdens de wasbeurt werd hij agressief, en het was zo erg dat verzorgenden liever niet zijn kamer binnengingen. Ik stelde voor om het een keer samen te doen, zodat ik kon zien wat er gebeurde. Het bleek uiteindelijk aan de bejegening te liggen. Bij een dementerende moet je eerst zorgen dat je goed contact maakt, en uitleggen wat je gaat doen. Toen meneer halverwege de verzorging “zakkenroller!” naar me begon te gillen, wist ik: hij is vergeten wat ik kom doen. Dus dan zorgde ik weer dat ik contact maakte en haalde ik hem er zo weer bij: ik ben geen zakkenroller, ik ben de zuster, ik kom u helpen met wassen, is dat goed? Ja, dat vond hij goed, en dan ging ik weer verder. De verzorgenden hadden de neiging om bij het roepen verder te gaan met het wassen, zodat het zo snel mogelijk achter de rug was. Maar zo raakte meneer steeds meer in paniek en begon hij te schelden en slaan. Op het moment dat je hem er weer bijroept, zodat hij zich veilig voelt, gaat de zorg soepeler. Natuurlijk ben je dan lang bezig; het kan wel veertig minuten duren voordat de wasbeurt voorbij is. Maar als je iemand wast die steeds in de weerstand schiet, ben je vijftig minuten bezig, en kost het je ook nog eens bakken met energie. De verzorgenden waren echt blij met dit nieuwe inzicht: het verliep veel soepeler en meneer voelde zich ook beter.’

Klik hier voor een abonnement op Tijdschrift voor Verzorgenden
3. Een vgg’er kan verzorgenden gevraagd, maar ook ongevraagd advies geven. Anneke Peters: ‘En dat wordt niet altijd even goed gewaardeerd. Bijvoorbeeld toen een verzorgende de woning verliet om een klusje te doen, terwijl er onrust in de huiskamer was. Ik vind het dan niet verstandig dat een verzorgende de kamer verlaat. “Ja maar” krijg ik dan te horen. Later hebben we erover gepraat, en toen begreep ze het wel. Ik heb wel eens wat weerstand bij verzorgenden opgemerkt, ja. Ze kunnen het gevoel hebben dat ik ze controleer, maar zo is het helemaal niet bedoeld. Ik ontzettend veel bewondering voor met hoeveel liefde en inzet verzorgenden hun werk doen. Maar op bepaalde punten kan de zorg kwalitatief omhoog.’
4. De kwaliteit van zorg gaat omhoog, dankzij de vgg’er. Dit blijkt uit onderzoek van Robbert Gobbens, tevens docent aan de opleiding HBO-VGG aan de Hogeschool Rotterdam. Gobbens: ‘De zorg wordt steeds complexer, en op dit moment is de opleiding van verzorgenden niet toereikend genoeg om hieraan te voldoen. Met de hervormingen langdurige zorg zal er in de toekomst nog meer behoefte zijn aan vgg’er. Zowel intramuraal als extramuraal. We merken dat vgg’er in de thuiszorg vooral ingezet worden voor het coördineren van de zorg. Intramuraal heeft zij een meer coachende rol. Met name in de communicatie met familie, is de vgg’er van grote waarde voor verzorgenden.’
5. De vgg’er kan ook een adviserende rol hebben voor de zorgmanager. Zo adviseerde Anneke Peters manager Wonen en Behandeling Gerjo Gloudemans bij de inrichting van nieuwe zorgcomplexen. Gloudemans: ‘Ze attendeerde me er bijvoorbeeld op dat het niet handig is om de spiegel in de badkamer direct tegenover de badkamerdeur te plaatsen. Een dementerende bewoonster wilde zichzelf namelijk niet uitkleden als ze de badkamer binnenkwam, omdat ze het idee had dat er iemand meekeek: haar spiegelbeeld.’
Heb jij een vgg’er als collega? En wat zijn je ervaringen hiermee? Laat je reactie hieronder achter!
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account