• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Borstvoeding en de commercie

Borstvoeding en de commercie

Gepubliceerd op: 25 juni 2008
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Onze afdeling is druk bezig met het behalen van certificaten en keurmerken. Eén daarvan is het keurmerk voor borstvoeding, een samenwerking tussen Unicef en de World Health Organisation.

Dit keurmerk Baby Friendly Hospital is gericht op het geven van borstvoeding in het ziekenhuis en de begeleiding hierbij. Laten we voorop stellen: ik ben erg vóór borstvoeding. Het is immers de beste voeding voor een zuigeling . Maar om überhaupt aan de certificering te mogen deelnemen heeft onze afdeling heel wat werk verricht. Eén van de richtlijnen was dat je geen giften mag aannemen van de kunstvoedingfabrikanten, om commcerciële beïnvloeding te voorkomen. Dat betekende dus dat de kalender van Nutricia van de muur moest. Net als de theedoos die we van een andere fabrikant kregen. Ook de uitjes (bonbons en sieraden maken) die we eens per jaar aangeboden kregen onder de noemer ‘bijscholing en informatieavond voeding’ werden zonder pardon gestopt. In eerste instantie vond ik dat te belachelijk voor woorden.Later ging ik er toch over nadenken. Worden we dan echt zo commericieël beïnvloed? Kinderen die geen borstvoeding krijgen, geven we standaard Nutrilon 1 of hypo-allergeen. En als de kindjes het daar goed op doen, gaan ze met die voeding naar huis. We worden dus niet alleen gesponsord, maar dragen dus ook de naam van de kunstvoedingsfabricant uit. Terwijl apothekers door zorgverzekeraars worden gestraft als zij in zee gaan met de merkfabricanten van medicijnen, geven wij bij ons op de afdeling simpelweg de duurste voeding die er is. En zo ook de luiers en luierdoekjes van Pampers. Als moeders vragen welke fles en speen ze aan kunnen schaffen, verwijzen we al snel naar de Difrax en de Dodie. En hoe zit het met de liters babyolie, badschuim en shampoo van Zwitsal? Die worden -dacht ik- dan wel niet gesponsord, maar als afdeling kiezen wij wel voor deze producten. Mag dat dan wel? Heeft het keurmerk van Baby Friendly Hospital hier niet een heel groot punt? Wat vind jij van de commerciële beïnvloeding bij jou op de afdeling?

Gepubliceerd op: 25 juni 2008
Door: exed-admin

Thema:

Tags:

Voeding

Lees Interacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren