• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Congresverslag: 'Ik ga mijn reparatiereflex onderdrukken'

0_oncologievpk.jpg

Gepubliceerd op: 23 mei 2017

Verpleegkundige Ellen Jonk ging naar de masterclass ‘Effectieve gesprekstechnieken’ en maakte hier voor TvZ een verslag van.

Onlangs heb ik de masterclass effectieve gesprekstechnieken gevolgd. Deze masterclass werd georganiseerd door Congressen MetZorg in de Reehorst in Ede. Ik ben  wijkverpleegkundige en waar ik regelmatig tegenaan loop in de wijk is het verschil tussen de verwachting die de cliënten en mantelzorgers hebben van de thuiszorg. Zoals bij zorg overnemen en de rol die wij als thuiszorg willen vervullen, en het stimuleren en/of behouden van de zelfredzaamheid. Om dit verschil te overbruggen zijn gesprekstechnieken van groot belang. Met dit in mijn achterhoofd ging ik naar de masterclass.

Het was een vol programma, alle onderdelen plenair, maar door de grootte van de groep was er veel interactie mogelijk. Het was absoluut een afwisselend programma: van motiverende gesprekstechnieken tot provocatieve gesprekstechnieken, van haptonomische communicatie tot communicatie binnen andere culturen. Ook kwam het onderwerp effectief feedback geven aan de orde. Deze workshop werd gegeven door twee dames die naast coach ook actrice zijn. Door het uitvergroten van houding, gedrag en emoties maakten zij op een ludieke manier heel inzichtelijk hoe je bepaalde situaties nu wel juist of juist niet moet aanpakken.

Als ik terug kijk op deze dag, dan zie ik als rode lijn door alle workshops het belang van verbinding maken met je gesprekspartner, de eerste handdruk, de manier van aankijken, het afstemmen op de ander. Daarnaast heb ik vanuit de workshop motiverende gesprekstechnieken meegenomen als huiswerk: onderdruk de reparatiereflex. Dus dat je niet direct oplossingen aandraagt, maar de ander helpt om zijn eigen motieven helder te krijgen zodat hij zijn eigen motivatie kan versterken. Wellicht is dat ook mijn eerste aanzet om de verwachtingen van cliënten, mantelzorgers en thuiszorg beter op elkaar af te stemmen.

Wil je ook gratis naar een congres van TvZ? Klik dan hier >>

Gepubliceerd op: 23 mei 2017
Door: Redactie Nursing

Thema:

Tags:

Lees Interacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing nieuwsbrief

Twee keer per week de nieuwste artikelen van Nursing in je mail? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief!

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren