Dementerenden blijven in staat om te leren. Dit gebeurt via leerprocessen waarbij handelingen herhaald worden, zonder de nadruk op het onthouden.
Dit stelt promovenda Ilse van Tilborg van de Radboud Universiteit Nijmegen. Zij beschrijft hoe patiënten met ernstige geheugenproblemen kunnen blijven leren van technologische ontwikkelingen, bijvoorbeeld op het gebied van telefonie en huishoudelijke apparatuur.
Training
In haar proefschrift gaat Van Tilborg in op verschillende trainingsmethoden voor patiënten. Hierbij staat het steeds herhalen centraal, net als één ding tegelijk doen en direct met hetzelfde apparaat oefenen dat ook later gebruikt moet worden.
Proefschrift
Ilse van Tilborg promoveert 21 september op haar proefschrift ‘Procedural learning in cognitively impaired patients and its application in clinical practice’ aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Auteur: Redactie Tvz
Bron: artsennet.nl
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account