Een goede kwaliteit in de langdurige zorg is niet alleen afhankelijk van voldoende handen aan het bed en een hoog opleidingsniveau van de verpleegkundigen.
Afstemming op de zorgvraag van bewoners, een goede werksfeer, samenwerking en overdracht, tevredenheid met het werk en een laag ziekteverzuim blijken zeker zo belangrijk. Dat blijkt uit onderzoek van het NIVEL dat is uitgevoerd voor het ministerie van VWS en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ).
Kwaliteit van zorg
Afdelingen met een gemiddelde bezetting die goed scoren op werksfeer, samenwerking en overdracht, tevredenheid met het werk en een laag ziekteverzuim, scoren net zo hoog op de kwaliteit van zorg als vergelijkbare afdelingen met een bovengemiddelde bezetting. Afdelingen met een vergelijkbare bezetting maar een mindere ‘werkomgeving’ scoren lager. De ‘werkomgeving’ blijkt dus een niet te verwaarlozen factor voor een goede kwaliteit van zorg.
Personeelsbestand
Veel instellingen hebben moeite met het afstemmen van het personeelsbestand op de dagelijkse zorgbehoefte. Ze baseren de bezetting meestal alleen op beschikbaarheid van het personeel. Dit maakt het voor deze instellingen moeilijk op de veranderende zorgbehoeftes van bewoners in te spelen. Volgens het NIVEL kan dit opgelost worden door het personeelsbestand te baseren op de zorgvraag van bewoners. Taken zijn dan te koppelen aan competenties van de medewerkers en pieken door cliënten met een andere zorgvraag, verlof of een hoog ziekteverzuim zijn op te vangen met flexibel inzetbaar goed opgeleid personeel.
Leidraad
Om afdelingsmanagers te helpen hun keuze tussen aantallen en opleidingsniveau van de dagelijkse bezetting te onderbouwen heeft NIVEL een leidraad ontwikkeld. De belangrijkste aanknopingspunten van de leidraad zijn dat instellingen werk maken van werksfeer en samenwerking op de afdeling. En dat ze zorgen voor personeel met verschillende opleidingsniveaus en vaardigheden.
Bron: NIVEL
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account