• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Patiënt na ontslag aan lot overgelaten

Patiënt na ontslag aan lot overgelaten

Gepubliceerd op: 3 oktober 2006
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

UTRECHT – De nazorg voor patiënten die uit een ziekenhuis zijn ontslagen, is niet goed geregeld.  

Dat stelt de Inspectie voor de Gezondheidszorg
in haar jaarlijkse rapport de Staat van de Gezondheidszorg
, dat vandaag is gepubliceerd. Patiënten worden
tegenwoordig steeds sneller na een ziekenhuisbehandeling naar huis gestuurd.
Maar één op de drie patiënten hoort niet wat hij of zij moet doen in geval van
nood of wanneer het nodig is om contact op te nemen met de huisarts. Andere
patiënten krijgen helemaal geen instructies mee.
 
Risico
De slechte nazorg brengt het risico met zich mee dat patiënten
onnodig doormodderen met klachten, of niet goed op signalen reageren. Patiënten
krijgen ook vaak tegenstrijdige adviezen van verschillende hulpverleners. Dat is
niet alleen risicovol, het leidt ook tot onnodige onzekerheid bij patiënten.
Bovendien is het voor patiënten lastig om hun recht te halen.
 
Ketenzorg niet verbeterd
Drie jaar geleden constateerde
de Inspectie al dat de samenwerking en de afspraken van huisartsen,
specialisten, apothekers en thuiszorg voor chronisch zieken te wensen overliet.
Sindsdien is die zogenoemde ketenzorg niet wezenlijk verbeterd, vertelt
hoofdinspecteur Jenneke van Veen in een toelichting. Volgens haar hadden
ziekenhuizen ook beter op de nieuwe ontwikkelingen kunnen inspelen. Maar dat is
niet gebeurd. Patiënten weten niet wie ze waarop kunnen aanspreken en ook het
tuchtrecht is niet op ketenzorg aangepast.
 

Gepubliceerd op: 3 oktober 2006
Door: Redactie Nursing

Thema:

Tags:

Inspectie Thuisverpleging Wijkverpleging

Lees Interacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren