Om organisatiedoelen te bereiken moeten medewerkers van zorginstellingen weten welke doelen van belang zijn en wat er van hen verwacht wordt in termen van houding en gedrag. Dat stelt Monique Veld in haar proefschrift waarop ze is gepromoveerd aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.
Veld deed onderzoek onder ruim 4500 medewerkers van vier ziekenhuizen. Zij laat zien dat door een gebalanceerd personeelsbeleid een klimaat ontstaat waarin medewerkers weten wat belangrijk is binnen de organisatie. Zo blijkt dat met jaargesprekken en het volgen van training en ontwikkeling belangrijke signalen naar medewerkers worden uitgezonden over wat er van hen verwacht wordt in termen van houding en gedrag. Het overbrengen van deze signalen ligt voor een groot deel in handen van direct leidinggevenden. Zij bepalen of en hoe het personeelsbeleid wordt uitgevoerd. Ook de manier van communiceren met medewerkers is bepalend voor het klimaat dat ontstaat.
Klimaat in kaart brengen
Verder toont Veld aan dat een positief klimaat ervoor zorgt dat medewerkers zich meer betrokken voelen, meer tevreden zijn over hun werk en minder geneigd zijn om de organisatie te verlaten. Veld adviseert dan ook om regelmatig het klimaat binnen de organisatie in kaart te brengen, en zo inzicht te verkrijgen of de neuzen binnen de organisatie dezelfde kant op staan of dat bijsturing nodig is.
Bron: Erasmus Universiteit Rotterdam
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account