• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Overig Overig

6 tips om gastvrijer voor de patiënt te zijn

Gepubliceerd op: 12 maart 2014
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Wanneer je als medisch secretaresse gastvrij bent, is dat prettig voor de patiënt én voor jou. Trainer Ilse de Krosse van GUEST geeft zes tips in gastvrijheid.

1.       Glimlach! ‘Het maakt zoveel verschil als je iemand met een glimlach benadert. De patiënt ontspant zich erdoor en voelt zich sneller op zijn gemak. Wanneer het eerste contact met de patiënt niet goed verloopt, vervolgens moet je dubbel zo hard werken om de sfeer weer te verbeteren.’

2.       Maak oogcontact. ‘Het klinkt voor de hand liggend, maar wordt toch vaak vergeten: oogcontact maken met een patiënt. Dan voelt hij zich veel meer gehoord wanneer je naar een computerscherm blijft staren terwijl je met hem praat om bijvoorbeeld een afspraak te maken.’

3.       Creëer memorabele momenten. ‘Als je bijvoorbeeld hoort dat de kleindochter van de patiënt heeft afgezwommen, vraag hier dan de volgende keer naar. Ze zal verrast zijn dat je het onthouden hebt. Dit heeft de patiënt een goed gevoel bij de zorgorganisatie, en wat weer goed voor het imago is. Gevolg: positieve mond-op-mond-reclame voor de zorginstelling.’

Kom naar het congres voor afdelings- en medisch secretaresses, waar Ilse de Krosse een interactieve workshop over gastvrijheid geeft.

4.       Denk in oplossingen, niet in problemen: ‘Als de patiënt iets wil wat niet mogelijk is, zeg dan niet: “Nee, dat kan niet”, maar probeer mee te denken over een oplossing. Probeer ook het woord “nee” te vermijden. Zeg bijvoorbeeld: “Dat is niet mogelijk, maar dít kan wel.”‘

5.       Laat zien dat je je best doet: ‘Het maakt al zoveel verschil voor een patiënt als hij het gevoel heeft dat je moeite voor hem doet. Als er bijvoorbeeld gebeld wordt over verloren handschoenen, roep dan niet op de achtergrond: “Bep heb jij die handschoenen gezien? Nee? Nee meneer, hier liggen ze niet.” Maar zeg dan: “Momentje, ik ga het even voor u checken bij gevonden voorwerpen…. Ik hoor dat ze niet gevonden zijn, maar u kunt wel een formulier invullen zodat we u kunnen bellen als ze alsnog boven water komen.”‘

6.       Wees proactief: ‘Dus wanneer je een patiënt op de gang tegenkomt, geef dan een knikje. Als je ziet dat iemand moeilijk in zijn jas kan komen, help dan even. Let erop wat de patiënt nodig heeft en handel hiernaar.’​

 

Kijk voor meer info op www.yourguest.nl

Gepubliceerd op: 12 maart 2014
Door: Redactie Nursing

Thema:

Overig

Tags:

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Overig

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van oktober is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van september is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van juli/augustus is uit: lees de artikelen online

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren