• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Overig Overig

Alleen EVV'er praat met 'moeilijke' patiënt

Gepubliceerd op: 7 oktober 2011
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Sturende gesprekken met zogenaamde ‘moeilijke’ patiënten zouden volledig in handen moeten liggen van een Eerst Verantwoordelijk Verpleegkundige (EVV’er).

De andere verpleegkundigen spreken de patiënt niet op eigen houtje aan op zijn gedrag. Dat adviseert voormalig verpleegkundige en ethica Mirjam Houtlosser in het pas verschenen oktobernummer van Nursing. Zij reageert daarmee op de vraag hoe verpleegkundigen kunnen voorkomen dat hun eigen vooroordelen, normen en waarden de zorg beïnvloeden voor patiënten die niet meewerken aan de behandeling of de afdelingsregels overtreden.

Rust
Als alleen de EVV’er eventuele moeilijkheden bespreekt, geeft dat rust en duidelijkheid voor iedereen, de andere verpleegkundigen volgen en verlenen de afgesproken zorg. Houtlosser: ‘Van hen mag verwacht worden dat ze hun persoonlijke visie voor zich houden en empatisch of desnoods alleen beleefd zorg verlenen. Want moeilijke patiënten geven aanleiding tot irritatie. Maar veroordelende verpleegkundigen ook.’

Stoppen met roken
Hanneke Bolier is verpleegkundige neurologie en lid van de commissie ethiek van V&VN. Zij denkt dat veel verpleegkundigen de fout maken de verantwoordelijkheid van de patiënt naar zich toe te trekken, door zichzelf te vertellen dat ze er álles aan moeten doen wat in hun macht ligt om de patiënt te laten stoppen met dat gedrag. ‘Maar daarmee roep je alleen maar stress en spanning over jezelf af. Jouw taak is ervoor te zorgen dat de patiënt de juiste informatie krijgt, en je faalt echt niet als persoon wanneer je een patiënt bijvoorbeeld niet van het roken af krijgt.’ Belangrijk is dat je de patiënt neutraal en zonder oordeel tegemoet treedt, en er samen probeert uit te komen.

Lees meer over dit onderwerp in het oktobernummer van Nursing ‘Altijd blijven lachen, de grenzen aan empathisch verplegen.’

Door: redactie Nursing

Gerelateerd
Beroepscode V&V

Blogs
Lees ook de blog van Sandra Mijn Grenzen

Gepubliceerd op: 7 oktober 2011
Door: Redactie Nursing

Thema:

Overig

Tags:

Lees Interacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Overig

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van oktober is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van september is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van juli/augustus is uit: lees de artikelen online

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren