Trainers Danielle van der Ark en Inge Karg geven geeft op het congres voor afdelings- en medisch secretaresses de workshop ‘Kleur je klant’. Van der Ark legt uit.
Wat leer je met de workshop?
‘In de eerste plaats leer je te herkennen hoe je zelf communiceert met de patiënt, op basis vier verschillende communicatieprofielen (DISC methode). Als je er een patiënt aan je balie staat, kun je hem of haar aan verschillende dingen herkennen -hoe iemand communiceert en welke behoeften daarbij horen. De een heeft bijvoorbeeld meer geruststelling nodig, terwijl de ander juist vooral veel informatie wil.’
Is het belangrijk om dat te herkennen?
‘Ja dat is van cruciaal belang. Als je herkent wat de patiënt nodig heeft, communiceer je anders met hem dan wanneer je dat vanuit je eigen behoefte (onbewust) doet. Daar kan een groot verschil in zitten waarmee de patiënt een negatief gevoel kan overhouden aan jullie gesprek. Dit gevoel heeft op meer betrekking dan alleen het gesprek, maar heeft met de beleving van de hele organisatie te maken.,’
Wat voor soorten communicatiestijlenzijn er?
‘Elk communicatieprofiel heeft een kleur. Rode mensen zijn bijvoorbeeld heel direct enresultaatgericht. Zij willen van a naar b, heldere informatie. Groene mensen – hebben vaak meer bevestiging nodig, communiceren meer vanuit hun gevoel, blauwe mensen zijn heel erg van de structuur – en details. Gele mensen zijn creatief, enthousiast en interactief.’

Daniëlle van der Ark is spreker op het congres voor medisch secretaresses dat op 13 november gehouden wordt. Klik hier voor meer info en/of deelname.
Is het ook van belang om te weten wat voor kleur je zelf als medisch secretaresse bent?
‘Jazeker, want dan begrijp je ook wat voor effect je op iemand kan hebben. Van nature communiceer je automatisch vanuit je eigen kleur, als je de ander goed kunt inschatten kun je je beter inleven en snap je beter hoe je boodschap binnenkomt. Dan zul je ook merken dat patiënten niet opzettelijk op een bepaalde manier reageren, maar omdat ze gewoon zo in elkaar zitten. Als je de patiënt herkent en erkent, zul je merken dat veel gesprekken makkelijker zullen gaan.’
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account