• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Overig Overig

'Als je weet welke kleur je patiënt heeft, gaat de communicatie beter'

Gepubliceerd op: 30 oktober 2014
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Trainers Danielle van der Ark en Inge Karg geven geeft op het congres voor afdelings- en medisch secretaresses de workshop ‘Kleur je klant’. Van der Ark legt uit.

Wat leer je met de workshop?

‘In de eerste plaats leer je te herkennen hoe je zelf communiceert met de patiënt, op basis vier verschillende communicatieprofielen (DISC methode). Als je er een patiënt aan je balie staat, kun je hem of haar aan verschillende dingen herkennen -hoe iemand communiceert en welke behoeften daarbij horen. De een heeft bijvoorbeeld meer geruststelling nodig, terwijl de ander juist vooral veel informatie wil.’

Lees ook: 3 tips om beter te communiceren met de patiënt

Is het belangrijk om dat te herkennen?

‘Ja dat is van cruciaal belang. Als je herkent wat de patiënt nodig heeft, communiceer je anders met hem dan wanneer je dat vanuit je eigen behoefte (onbewust) doet. Daar kan een groot verschil in zitten waarmee de patiënt een negatief gevoel kan overhouden aan jullie gesprek. Dit gevoel heeft op meer betrekking dan alleen het gesprek, maar heeft met de beleving van de hele organisatie  te maken.,’

Wat voor soorten communicatiestijlenzijn er?

‘Elk communicatieprofiel heeft een kleur. Rode mensen zijn bijvoorbeeld heel direct enresultaatgericht. Zij willen van a naar b, heldere informatie. Groene mensen – hebben vaak meer bevestiging nodig, communiceren meer vanuit hun gevoel, blauwe mensen zijn heel erg van de structuur – en details. Gele mensen zijn creatief, enthousiast en interactief.’

Daniëlle van der Ark is spreker op het congres voor medisch secretaresses dat op 13 november gehouden wordt. Klik hier voor meer info en/of deelname.

Is het ook van belang om te weten wat voor kleur je zelf als medisch secretaresse bent?

‘Jazeker, want dan begrijp je ook wat voor effect je op iemand kan hebben. Van nature communiceer je automatisch vanuit je eigen kleur, als je de ander goed kunt inschatten kun je je beter inleven en snap je beter hoe je boodschap binnenkomt. Dan zul je ook merken dat patiënten niet opzettelijk op een bepaalde manier reageren, maar omdat ze gewoon zo in elkaar zitten. Als je de patiënt herkent en erkent, zul je merken dat veel gesprekken makkelijker zullen gaan.’

Gepubliceerd op: 30 oktober 2014
Door: Redactie Nursing

Thema:

Overig

Tags:

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Overig

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van oktober is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van september is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van juli/augustus is uit: lees de artikelen online

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren