• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Overig Overig

Blog Annabeth: ‘Hoezo informeer de patiënt?’

Gepubliceerd op: 12 juni 2014
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Als Annabeth vertraging heeft met de trein, merkt ze hoe vervelend het is om geen informatie te krijgen. Maar ja, eigenlijk hebben patiënten vaak ook te maken met die onzekerheid.

Ik ben gestart met een opleiding tot implementatiecoach. Ontzettend leuk. Daarvoor moet ik naar Apeldoorn. Globetrotter als ik ben, ga ik met de trein. Route zodanig uitgestippeld dat ik een half uur van tevoren op de plaats van bestemming ben.

Vol goede moed begin ik aan de reis. Bij mijn eerste overstap op Schiphol heb ik zeventien minuten overstaptijd, dus dat is ruim voldoende. Ik haal een bakje koffie en ga naar het juiste perron. Twee minuten voordat de trein vertrekt, staat er op het bord een minuscuul regeltje dat de trein niet rijdt. Zomaar.

Bij het informatiepunt van de spoorwegen wordt me verteld dat de volgende trein over een half uur gaat. Daar gaat mijn schema. In plaats van royaal op tijd moet ik nu haasten om überhaupt nog op tijd te komen. En je gelooft het niet… ook nu verschijnt er twee minuten voor vertrek weer zo’n minuscuul regeltje dat de trein niet rijdt. Ik ben boos. Hoezo rijdt er gewoon een uur lang geen trein die kant op en waarom wordt er niets omgeroepen of een ander reisadvies gegeven?

Bij het informatiepunt van de spoorwegen uit ik mijn frustratie. Nee, ze weten ook niet wat er aan de hand is. En nee, er worden ook geen bussen ingezet. Ik kan de trein van nogmaals 25 minuten later nemen, die zou wel rijden want die komt uit de andere richting. Ik krijg een formulier om mijn geld terug te vragen en daar kan ik het mee doen.

Dat er vertraging of onvoorziene omstandigheden zijn kan ik begrijpen. Maar het totale gebrek aan informatie frustreert me.

En terwijl ik in de trein aan het bekoelen ben, bedenk ik hoe een patiënt zich moet voelen die wacht of hij met ontslag mag. Er moet vaak vervoer vanaf huis geregeld worden dus zij zitten min of meer ook met een deadline. Ze wachten, worden soms ook niet op de hoogte gesteld terwijl er achter de schermen wel al van alles afgesproken wordt. Soms zijn er ook andere dingen belangrijker, zoals plotseling zieker wordende patiënten, spoedgevallen. Of zoals bij ons nog wel eens gebeurt: een bevalling.

Voor ons als verpleegkundigen is het wel eens lastig om te vertellen dat er door de patiënt nog steeds geduld uitgeoefend moet worden. (En wij als verpleegkundigen ook!) Maar na deze treinervaring geloof ik dat als een patiënt goed geïnformeerd wordt over de reden waarom het allemaal wat langer duurt (en wat er ondertussen al wel gedaan is), dit in ieder geval inzicht en hopelijk begrip oplevert.

Dat informeren belangrijk is wist ik natuurlijk al. Maar het gebrek aan informatie aan den lijve ondervinden maakt wel dat je weer met je neus op de feiten gedrukt wordt!

Gepubliceerd op: 12 juni 2014
Door: exed-admin

Thema:

Overig

Tags:

Lees Interacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Overig

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van oktober is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van september is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van juli/augustus is uit: lees de artikelen online

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren