• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Overig Overig

'De patiënt is dood'

Gepubliceerd op: 13 februari 2011
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Honderd jaar geleden had ik op de hbo-v een docente, waarvan ik ging zweten en huilen. En ik kwam haar overal tegen, want ze gaf praktijkles, maar ook theorie en ze werd mijn stagebegeleidster.

Met de theorie had ik weinig moeite. Ik las, onthield en reproduceerde op papier. Maar de praktijktoetsen vond ik een hel. Bevend en zwetend stotterde ik dingen, waarvan ik wist dat ze niet klopten, terwijl ik met steriliteiten tegen patiënt, bed en vloer stootte.

Als je door het trillen heen goed keek, zag je dat ik wist wat ik deed. De volgorde klopte, de basis was goed. Alleen de uitvoering was twijfelachtig. Had mijn docent gezegd: ‘Sandra, adem even rustig in. Je weet het wel, heb daar vertrouwen in,’ dan had ik de toets evenzo bevend, doch foutloos vervolgd. Maar die ene docente die ik overal tegenkwam zei: ‘Schiet nou even op, Sandra, dit lijkt toch nergens op zo.’ En daardoor had ik dan bij voorbaat al een onvoldoende.

Na afloop van het catheteriseren sprak de docente haar eindoordeel: ‘De patiënt is dood.’ Ik zie mezelf nóg staan in dat kleine ziekenhuiszaaltje op school: lijkbleek wachtte ik af wat ik aan schokkends was vergeten. Nee, het inbrengen was, behalve klungelig, foutloos geweest. Ik had echter mijn handen vooraf niet gewassen.

Vandaag werk ik met een collega die bijna niet naast me had gezeten. Tijdens haar stage werd voortdurend gezegd dat ze vooral haar mond moest houden en alles verkeerd deed. De dingen die niet goed gingen, werden niet opbouwend overgebracht met een plan van aanpak ter verbetering. Zij moest maar stoppen, want ze kon het gewoon niet. Gelukkig was mijn collega vastberaden om deze dienst naast mij te zitten. Ze vocht en redde het. Maar dat was niet dankzij haar begeleiders.

Nu ben ik – honderd jaar later – zelf de (BIG-)toetser. Deze weken moeten al mijn collega’s laten zien dat ze kunnen injecteren. Dat wat ze al jaren doen, moeten ze deze dagen bewijzen. Trillend zitten ze tegenover mij. En ik moet kritisch zijn, want injecteren moet foutloos gebeuren. Hoe toon ik mij kritisch en meelevend? Aan deze kant van de tafel zitten, blijkt ook nog vrij lastig!

Gepubliceerd op: 13 februari 2011
Door: exed-admin

Thema:

Overig

Tags:

Wet BIG

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Overig

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van oktober is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van september is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van juli/augustus is uit: lees de artikelen online

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren