Een werkgever moet óf een bereikbare dienst opleggen, of niet. Een bereikbare dienst is een dienst waarbij je een telefoon of pieper bij de hand hebt waarmee je bereikbaar bent, en wanneer je wordt opgeroepen, ben je bereid om te komen werken. Volgens de cao moet werkgever voor zo’n bereikbare dienst een vergoeding betalen.
Bereikbare dienst
Als een werkgever je vraagt om bijvoorbeeld in het weekend bereikbaar te zijn, moet je hem vragen: ‘Betekent dit dat ik een bereikbare dienst draai?’ Als hij dit bevestigt, dan kun je hem zeggen dat hij je dan volgens de cao een vergoeding moet betalen. Als je werkgever zegt dat het níet om een bereikbare dienst gaat, en hij je hiervoor dus ook niet gaat betalen, dan kun je ook de telefoon laten liggen als hij belt. Je bent niet verplicht om hem op te nemen, want je draait geen bereikbare dienst. Als je werkgever je maandag aanspreekt met ‘ik heb je wel vijf keer gebeld’, kun je antwoorden: ‘Oh? Maar ik wist niet dat ik dit weekend een bereikbare dienst draaide.’
Verplichtingen
Wanneer je een bereikbare dienst draait, heb je twee verplichtingen: je moet bereikbaar zijn, en je moet direct kunnen komen werken, als je wordt opgeroepen. Dit moet wel incidenteel zijn, bij bijzondere gevallen. Als bijvoorbeeld heel veel collega’s tegelijk ziek zijn. Een structureel personeelsgebrek in het weekend mag geen reden zijn voor bereikbare diensten. Als je bijvoorbeeld drie keer per maand een bereikbare dienst moet draaien, kun je aan de bel trekken bij de ondernemersraad. Deze kunnen vervolgens de werkgever aanspreken op het personeelsbeleid. De werkgever moet bijvoorbeeld meer gebruik maken van uitzendkrachten, of strakker roosteren.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account