• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Overig Overig

'Goede communicatie kan boze patiënt voorkomen'

Gepubliceerd op: 17 maart 2014
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Medisch secretaresses kunnen te maken hebben met agressieve en geëmotioneerde patiënten aan de balie. Psycholoog en trainer Greet Meesters geeft hen workshops hierover.

Hebben medisch secretaresses veel te maken met agressie aan de balie?

‘Ik heb nog nooit gehoord dat medisch secretaresses fysiek zijn aangevallen, maar verbale agressie door patiënten komt zeker voor.’

Waardoor zijn die patiënten verbaal agressief?

‘Dat kan verschillende oorzaken hebben. Ze kunnen net van de arts gehoord hebben dat ze niet lang meer te leven hebben, of wachten al een uur op een afspraak waar ze al een week zenuwachtig voor zijn. Of iemand is van nature licht ontvlambaar, dat kan natuurlijk ook.’

Lees ook: 5 vuistregels bij verbale agressie patiënt

Hoe kun je je hier als medisch secretaresse het best tegen wapenen?

‘Veel kun je al voorkomen door tijdig te communiceren met de patiënt en actief de regie te voeren. Als de arts bijvoorbeeld een half uur uitloopt, vertel dit dan ook aan de wachtende patiënten, zodat ze weten wat er aan de hand is en ze zich hierop in kunnen stellen. Zo hoef je als medisch secretaresse geen brandjes te blussen omdat je hebt nagelaten te communiceren wat je al weet.’

Wat moet je doen als een patiënt boos is?

‘Om te beginnen is het belangrijk dat je zelf rustig blijft. Geef de ander de tijd om stoom af te blazen. Vervolgens is het van groot belang dat je begrip toont. Dit wordt makkelijker wanneer je begrijpt waar die boosheid of het verdriet vandaan komt. Misschien heeft meneer net een slecht nieuws gesprek gevoerd? Of heeft hij al een week slapeloze nachten gehad over deze afspraak? Als je begrip toont voelt de patiënt zich meer begrepen waardoor de situatie minder snel kan escaleren.’

Kom naar het congres voor afdelings- en medisch secretaresses, met interessante workshops over omgaan met de patiënt.

Wat zijn valkuilen?

‘Een reactie als: “Dat valt allemaal toch wel mee” verergert de boosheid bij de patiënt. Probeer te voorkomen dat je gaat bagatelliseren. Wat ook niet handig is, is om bij een boze patiënt met dezelfde  emotie te reageren. Een secretaresse zei ooit tegen me: “Ik vind dat iemand me niet zo hoort aan te spreken”, maar je moet beseffen dat als iemand heel boos is, doorgaans niet voor rede vatbaar is. Ook belangrijk is om te blijven herhalen dat je begrijpt wat iemand zegt. Want als iemand boos is, hoort hij vaak maar half wat je tegen hem zegt. Door jezelf te herhalen, dring je beter tot iemand door.’​

Kijk voor meer info op www.greetmeesters.nl

Gepubliceerd op: 17 maart 2014
Door: Redactie Nursing

Thema:

Overig

Tags:

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Overig

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van oktober is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van september is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van juli/augustus is uit: lees de artikelen online

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren