• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Overig Overig

Goede verpleegkundige heeft gevoel voor humor

Gepubliceerd op: 24 september 2009
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Uit Vlaams onderzoek blijkt dat een verpleegkundige vaak als ‘goed’ bestempeld wordt wanneer zij een vleugje humor aan haar werk toevoegt.

Wanneer wordt een verpleegkundige als ‘goed’ beoordeeld door een patiënt? Een team van de KULeuven vergeleek een aantal internationale onderzoeksresultaten.
Conclusies? Vooreerst dat er een opdeling moet worden gemaakt tussen de houding van de verpleegkundige enerzijds, en haar of zijn kennis en vaardigheden anderzijds.

Beleefd
Pluspunten uit de eerste categorie zijn persoonlijke aandacht voor de patiënt, interesse voor zijn welzijn en uitstralen van vertrouwen. Andere positieve eigenschappen zijn als de verpleegkundige vriendelijk, beleefd, sympathiek, empathisch, fijngevoelig, hoopvol en benaderbaar is. Wie ook nog een vleugje humor toont, ligt helemaal in de bovenste lade. In de buurt van zo’n verpleegkundige voelen de patiënten zich meer veilig, relaxed en comfortabel.

Adequaat reageren
Op vlak van kennis en vaardigheden moet de verpleegkundige naast technische interventies, eveneens de toestand van de patiënt kunnen inschatten en hier adequaat op reageren. Goede informatie-overdracht in combinatie met een parate kennis van de voornaamste regels en protocollen, schept bij de patiënt het vertrouwen om een gevoel van veiligheid en hoop aan over te houden.

Humor als verpleegkundige interventie
Dat lachen pijnstillend is, ontspannend en helpt mensen om te gaan met hun angsten, schreef verpleegkundige Marcellino Bogers in 2007 ook in zijn boek ‘Humor als verpleegkundige interventie’.

NVKVV
Door: redactie Nursing

Gepubliceerd op: 24 september 2009
Door: Redactie Nursing

Thema:

Overig

Tags:

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Overig

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van oktober is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van september is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van juli/augustus is uit: lees de artikelen online

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren