Als je erg tevreden bent over een collega, dan kun je hem of haar aanbevelen op de netwerksite Linkedin. Een verantwoordelijke klus. Want door een goede aanbeveling kan iemand sneller aangenomen worden door een nieuwe opdrachtgever.
Collega’s zullen een goede referentie altijd op prijs stellen. Deze kan namelijk gelezen worden door het hele netwerk van de collega in kwestie. Daarnaast kunnen recruiters, ook wel headhunters, de aanbevelingen lezen wanneer zij Linkedin hiervoor betalen. Goede aanbevelingen helpen volgens Linkedin bij het aangenomen worden, het vinden van klanten en het opbouwen van een reputatie.
Wederdienst
Het geven van een aanbeveling kan ook een manier zijn om zelf aanbevelingen te krijgen. Wie aanbevolen wordt, levert de ander immers graag een wederdienst. Linkedin stimuleert dit, door de ontvanger direct op deze mogelijkheid te wijzen. Sommigen raden dit echter af omdat een werkgever kan denken dat vriendjespolitiek de ware reden van de aanbeveling is.
Schrijftips
Om iemand aan te bevelen, moet je zelf lid zijn van Linkedin. Klik op Profiel > Aanbevelingen > Geef aanbevelingen weer. Linkedin stelt je een paar vragen over de collega en jullie onderlinge verhouding. Vervolgens vraagt Linkedin om een korte aanbevelingsbrief. Schrijftips:
- Beschrijf heel kort hoe je deze persoon kent en/of op wat voor manier jullie hebben samengewerkt.
- Bedenk voor welke kwaliteit of prestatie je deze collega wilt complimenteren. Wat bewonder je aan deze collega?
- Maak over deze kwaliteit of prestatie een kort verhaaltje met een begin, middenstuk en een einde. Een verhaal blijft beter hangen dan alleen een uitspraak als ‘Joke de Vries is een integere collega met oog voor detail.’
- Kom je maar niet op gang? Visualiseer jezelf dan op de werkvloer. Wat zou je collega’s vertellen over deze persoon?
- Schrijf uit je hart en gebruik je eigen woorden. Let niet teveel op de aanbevelingen van anderen.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account