• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Overig Overig

'Met de juiste kleding ziet de patiënt je minder snel als pispaal'

Gepubliceerd op: 9 april 2014
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Trainer Anke van Luyt geeft op het congres voor medisch secretaresses een workshop over onbewuste beeldvorming. ‘Je dwingt met de juiste kleding meer respect af bij arts en cliënt.’

Hoe belangrijk is de presentatie van een medisch secretaresse?

‘Ontzettend belangrijk. Als je aandacht besteedt aan je professionele uiterlijk word je meer serieus genomen. Je dwingt er status en respect mee af. Patiënten klagen nu eenmaal graag bij medewerkers die het laagst in status zijn, daar verwachten zij de grootste volgzaamheid en de minste weerstand van. Dit beeld kun je met professioneler kleedgedrag meteen veranderen.’

Dus dat wordt shoppen voor een mantelpakje?

‘Nee, dat hoeft niet meteen. Maar het scheelt al enorm als je geen simpel H&M shirtje draagt. Als je kleding kwalitatief hoogwaardig is, wordt automatisch de kwaliteit van het werk dat je levert en je status hoger ingeschat. Een voorbeeld: er werd in een bedrijf een ideeënbus neergezet. De directie kreeg te zien wie een idee indiende. En wat gebeurt er? De ideeën van de grijze muizen werden direct weggegooid, en die van de vrouwen met een professioneel voorkomen werden met alle aandacht gelezen. Dit zei echter niets over de kwaliteit van de ideeën. Dus als je er grijs uitziet, wordt je inhoud niet op waarde geschat.’

Lees ook: 5 kledingtips voor medisch secretaresses

Maar het gaat toch om je inhoud, niet om hoe je eruit ziet?

‘Haha, typische Nederlandse reactie! In bijna elke situatie moet je wel iemand voor je winnen, goodwill opbouwen, iemand motiveren of overtuigen. De ander moet je eerst vertrouwen en serieus nemen voordat hij bereid is serieus naar je te luisteren en dus open te staan voor de inhoud van jouw boodschap. Je uiterlijke presentatie is simpelweg een sterk middel om in de voorwaardelijke sfeer de juiste basis te leggen voor de inhoudelijke aspecten van elk gesprek. De buitenkant verkoopt de binnenkant.’

Waarom heb je met zakelijke kleding minder snel last van agressieve of klagende patiënten?

‘Omdat je door je professionele uitstraling automatisch meer hiërarchie krijgt, waardoor de patiënt je minder als “pispaaltje” gaat zien. Dit geldt ook voor de artsen en specialisten met wie je werkt. Bij een advocatenkantoor testten we wat voor effect het zou hebben als de secretaresses daar drie weken lang dagelijks zakelijke kleding zouden dragen in plaats van de gebruikelijke vrijetijdskleding. De advocaten wisten niets van het experiment. Het verschil was enorm: waar advocaten voorheen het bureau vol gooiden met dossiers zonder iets te vragen, vroegen ze na drie weken vriendelijk of de secretaresses tijd hadden om de dossiers door te werken….’

Klik hier om je aan te melden voor het congres voor afdelings- en medisch secretaresses, waar Anke van Luyt een workshop geeft.

Spelen naast kleding ook andere zaken een rol?

‘Stemgebruik is ook belangrijk. Hoe lager en rustiger je stem klinkt, des te serieuzer je boodschap genomen wordt. Uit onderzoek onder mannen bleek dat de zakenmannen die met lage en rustige stem spraken, vaker gelijk kregen tijdens een vergadering. Voorkom het gebruik van verkleinwoorden, zoals: ik heb een baantje in een ziekenhuis. Daardoor verliest je boodschap aan kracht. Gebruik van bijvoeglijke naamwoorden is ook niet handig: hoe korter de boodschap, des te krachtiger hij is. Verder is oogcontact belangrijk. Let hierbij op je positionering ten opzichte van de patiënt: als je recht tegenover een klagende patiënt gaat staan, ga je onbewust het gevecht aan en kunnen emoties sneller oplopen. Als je haaks gaat staan, zakt de agressie aanzienlijk.’

Meer info: www.maniera.nl​

Gepubliceerd op: 9 april 2014
Door: Redactie Nursing

Thema:

Overig

Tags:

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Overig

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van oktober is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van september is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van juli/augustus is uit: lees de artikelen online

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren