Nijmeegse gedragswetenschappers hebben een mobiel laboratorium voor hersenonderzoek bij kinderen ontworpen. Volgens de Radboud Universiteit gaat het om een voorziening die uniek is in Europa.
Het mobiele lab wordt al voor drie verschillende onderzoeken gebruikt.
Hersenonderzoek bij kinderen stuit op praktische bezwaren. Zo kunnen jonge
proefpersonen meestal alleen na schooltijd komen en hebben zij vervoer nodig.
Daardoor doen vrijwel alleen kinderen mee die vlakbij de laboratoria van de
universiteit wonen. Dat kan de uitkomst van een onderzoek beïnvloeden.
Hersenonderzoek bij kinderen stuit op praktische bezwaren. Zo kunnen jonge
proefpersonen meestal alleen na schooltijd komen en hebben zij vervoer nodig.
Daardoor doen vrijwel alleen kinderen mee die vlakbij de laboratoria van de
universiteit wonen. Dat kan de uitkomst van een onderzoek beïnvloeden.
Bestelbus
Het mobiele lab is gebouwd in een bestelbus en bevat alle apparatuur om
diverse soorten hersen- en schedelonderzoek te doen. De onderzoekers rijden door
het hele land.
diverse soorten hersen- en schedelonderzoek te doen. De onderzoekers rijden door
het hele land.
Hersenbeschadiging
Neuropsycholoog Nina Davids onderzoekt in het mobiele lab kinderen met een
hersenbeschadiging. Deze kinderen bezoeken mytyl- of tyltylscholen. De meeste
kinderen hebben al een uitgebreide agenda van therapie en medische onderzoeken,
reden waarom scholen niet graag meewerken nog meer onderzoek. Nu de bus voor de
deur van de scholen kan komen, zijn toch proefpersonen gevonden om uit te zoeken
hoe deze kinderen klanken onderscheiden in vergelijking met leeftijdgenootjes.
hersenbeschadiging. Deze kinderen bezoeken mytyl- of tyltylscholen. De meeste
kinderen hebben al een uitgebreide agenda van therapie en medische onderzoeken,
reden waarom scholen niet graag meewerken nog meer onderzoek. Nu de bus voor de
deur van de scholen kan komen, zijn toch proefpersonen gevonden om uit te zoeken
hoe deze kinderen klanken onderscheiden in vergelijking met leeftijdgenootjes.
Meer onderzoeken
De andere twee onderzoeken betreffen het vermogen van basisschoolkinderen
om een tweede taal te leren en naar het leren lezen aan het eind van groep 2.
Volgens bioloog Barbara Wagensveld is er weinig bekend over normaal leesvermogen
van kinderen. Tot nu toe is met name onderzoek gedaan naar leesachterstanden of
taalproblemen.
om een tweede taal te leren en naar het leren lezen aan het eind van groep 2.
Volgens bioloog Barbara Wagensveld is er weinig bekend over normaal leesvermogen
van kinderen. Tot nu toe is met name onderzoek gedaan naar leesachterstanden of
taalproblemen.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account