• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

Nursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigenNursing.nl | Nieuws, blogs en meer | Nursing voor verpleegkundigen

Waarmee maken wij jou steeds beter?

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Service
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Inloggen
    • Wat is de Nursing Challenge?
    • Mijn profiel
  • Meer Nursing
    • Nieuwsbrieven
    • Shop
    • Nursing.be
  • Vacaturebank
    • Vacatures
    • Vacature plaatsen

Overig Overig

Oudere verpleegkundigen blijven leren

Gepubliceerd op: 24 november 2015
Dit bericht is ouder dan 5 jaar

Dat ouderen geen nieuwe dingen meer willen leren, is een hardnekkig misverstand. Ook oudere verpleegkundigen blijven zich ontwikkelen, maar ze maken andere keuzes dan jongeren. Dat concludeert Inge Pool in haar proefschrift.

Pool interviewde verpleegkundigen van diverse leeftijden over wat zij leren en waarom. Het onderzoek laat zien dat oudere (50-plus) verpleegkundigen niet onverschillig staan tegenover verdere ontwikkeling, maar dat hun leren verandert. ‘Het zit ‘m meer in kleine dingen’, licht Pool toe, ‘zoals een nieuwe verpleegtechnische vaardigheid aanleren, iets om het werk verder te verbeteren of een interessante cursus gerelateerd aan het werk. Daarbij speelt niet eens zozeer de kalenderleeftijd een rol, maar veranderingen in werkervaring en thuis.’

Je kunt als verpleegkundige aanspraak maken op scholingsgeld in het ziekenhuis. Hoe? Lees het hier>>>

De onderzoekster vroeg wat verpleegkundigen verstaan onder continue ontwikkeling. ‘In eerste instantie denken zij vooral aan formele scholing als externe scholing, symposia en werkgroepen. Bij nader doorvragen blijkt het leren voor een belangrijk deel ook te gebeuren op de afdeling. Dan gaat het om collega’s consulteren en observeren, klinische lessen, teamdagen en informatie opzoeken op het internet. Het werk zelf, nieuwe taken of een patiënt met een onbegrepen ziekte, vormt bovendien een belangrijke prikkel om dingen bij te leren.’

Pool constateert verder dat de omvang van het dienstverband invloed heeft op het leren. Verpleegkundigen die meer uren per week werken ondernemen vaker formele en informele leeractiviteiten. Ze vindt het een taak voor leidinggevenden om te bewaken dat parttimers met een klein dienstverband genoeg mogelijkheden hebben om up-to-date te blijven.

Inge Pool. Continuing professional development across the nursing career. A lifespan perspective on CPD motives and learning activities. Proefschrift UMC/Universiteit Utrecht, 17 november 2015.

Gepubliceerd op: 24 november 2015
Door: Annet Maseland

Thema:

Overig

Tags:

Lees Interacties

Geef je reactie Reactie annuleren

Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account


Overig

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van november is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van oktober is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van september is uit: lees de artikelen online

Overig

Het Nursing-magazine van juli/augustus is uit: lees de artikelen online

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikelen?

Schrijf je dan in voor een van onze nieuwsbrieven.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Vlaanderen

Ga naar Nursing.be

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren